انتخاب رشته دانشگاه آزاد، انواع پذیرش،سیستم ها

همانطور که میدانید آزمون ورود به دانشگاه های سراسری و دانشگاه آزاد با یکدیگر ادغام شده است و انتخاب رشته دانشگاه ازاد بر اساس همان رتبه آزمون سراسری انجام می شود. به این ترتیب که داوطلبان بعد از دریافت نتایج اولیه آزمون سراسری می توانند در انتخاب رشته دانشگاه آزاد نیز شرکت نمایند.

در انتخاب رشته دانشگاه آزاد تعداد انتخاب ها بسیار محدود می باشد و هر داوطلب می تواند 20 انتخاب را انجام دهد. در گذشته تاثیر ترتیب انتخاب ها در دانشگاه آزاد بسیار زیاد بود اما اکنون انتخاب رشته دانشگاه آزاد به لحاظ محتوایی بسیار مشابه انتخاب رشته دانشگاه سراسری است با این تفاوت که در انتخاب رشته دانشگاه سراسری هر داوطلب دارای 150 حق انتخاب است اما در انتخاب رشته دانشگاه ازاد هر داوطلب تنها 20 انتخاب را خواهد داشت.

 

آزاد

 

پیشبینی قبولی بوسیله تراز و رتبه

با توجه به اینکه ظرفیت دانشگاه ها هر ساله در انتخاب رشته دانشگاه آزاد برای رشته های مختلف متفاوت است نمی توان بطور دقیق از نحوه قبولی در دانشگاه های آزاد با توجه به رتبه و تراز در کنکور سراسری سخن گفت اما می توان تا حدودی به انتخاب های خود با توجه به رتبه و تراز در کنکور سراسری جهت دهی مناسبی داد.

 

روند انتخاب رشته دانشگاه آزاد

در انتخاب رشته دانشگاه آزاد همانند انتخاب رشته کنکور سراسری انتخاب ها بر اساس رتبه داوطلبان انجام می شود و از رتبه یک انتخاب رشته شروع می شود و یکی یکی ظرفیت ها پر می شود. برای مثال اگر ظرفیت یک کد رشته محل 50 نفر باشد و فردی با رتبه 100 بخواهد در آن کد رشته پذیرفته شود باید از نفرات 1 تا 99 تنها 49 نفر آنها در این کد رشته محل پذیرفته شده باشند تا نفر 100 ام هم بتواند در این کد رشته پذیرفته شود. یعنی رتبه اول در اولین انتخاب خود پذیرفته می شود و به ترتیب در رتبه های بعدی ظرفیت ها پر می شوند. در نتیجه داوطلبان تصور نکنند که اگر کدرشته محلی را صرفا به بالای انتخاب های خود انتقال دهند شانس پذیرش انها بیشتر می شود.

 

مطالب مشاوره      انتخاب رشته دانشگاه آزاد

انتخاب رشته بدون آزمون دانشگاه آزاد در رشته های علوم پزشکی

اکنون در انتخاب رشته دانشگاه آزاد در رشته های پزشکی و پیراپزشکی انتخاب رشته بدون آزمون وجود نداشته و داوطلبان در این رشته ها فقط از طریق کنکور سراسری می توانند پذیرفته شوند. اما در سایر رشته ها مانند رشته های فنی مهندسی، بسیاری از رشته های علوم انسانی و رشته های علوم پایه پذیرش بدون کنکور در مقاطع کاردانی و کارشناسی وجود دارد اما در رشته های علوم پزشکی با توجه به بالا بودن تعداد متقاضیان این امکان وجود ندارد.

بهترین راه قبولی در دانشگاه آزاد مقایسه مناسب با رتبه و تراز های انتخاب رشته دانشگاه ازاد سال های گذشته است. زیرا در انتخاب رشته دانشگاه آزاد فقط 20 انتخاب خواهیم داشت در نتیجه باید معقول ترین و منطقی ترین انتخاب رشته را برای پذیرش قطعی انجام دهیم.

 

انواع پذیرش در انتخاب رشته دانشگاه آزاد

انتخاب رشته دانشگاه آزاد که پذیرش آن از طریق آزمون سراسری است و به اصطلاح پذیرش با کنکور نامیده می شود. انتخاب رشته دانشگاه آزاد که پذیرش آن صرفا بر اساس سوابق تحصیلی است و به اصطلاح پذیرش بدون کنکور نامیده می شود. این نوع پذیرش شامل دو نوع پذیرش کارشناسی پیوسته و ناپیوسته و یا انتخاب رشته کاردانی می باشد. پس از انتخاب رشته داوطلبان می توانند بر اساس نتایج انتخاب رشته دانشگاه آزاد ثبت نام خود را در واحد مربوطه انجام دهند.


مشاوره تلفنی

مشاوره تحصیلی

مشاوره تحصیلی تلفنی انتخاب رشته کنکور سراسری

مشاوره تحصیلی تلفنی انتخاب رشته دانشگاه آزاد

 

ثبت نام در دوره های بدون آزمون کارشناسی پیوسته دانشگاه آزاد

متقاضیان ثبت نام در دانشگاه آزاد بایستی به این نکته توجه داشته باشند که دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد شامل دو نوع سیستم آموزشی پاره وقت و تمام وقت می باشد که در زیر به تفاوت های آنها اشاره خواهیم کرد.

رشته های تحصیلی در سیستم آموزشی تمام وقت در انتخاب رشته دانشگاه آزاد به رشته هایی گفته می شود که در آنها دانشجویان می بایست تمام وقت خود را در زمان تحصیل به دانشگاه اختصاص دهند و در کلاس هایی که در زمان های صبح و یا عصر برگزار می شود شرکت نمایند. این دانشجویان مجازند حداکثر 6 سال را به تحصیل در این نوع رشته ها اختصاص دهند.

 

ازاد

 

تفاوت سیستم آموزشی پاره وقت و تمام وقت

رشته های تحصیلی در سیستم آموزشی پاره وقت در انتخاب رشته دانشگاه آزاد به رشته هایی اطلاق می شود که دانشجویان این رشته ها به دلایل مختلف نمی توانند زمان زیادی را در دانشگاه سپری کنند. با توجه به راهنمای انتخاب رشته دانشگاه آزاد در این رشته ها دانشجویان می توانند تا مدت 8 سال را به تحصیل در این رشته ها اختصاص دهند. رشته های بدون آزمون و پاره وقت دانشگاه آزاد شامل رشته های غیر پزشکی است و رشته های پزشکی را شامل نمی شود. همچنین با توجه به راهنمای دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد کلاس های مربوط به رشته های پاره وقت دانشگاه آزاد در نوبت عصر برگزار می شود و در صورت نرسیدن به حدنصاب آموزشی همراه با رشته های سیستم آموزشی تمام وقت دانشگاه آزاد برگزار خواهد شد.

 

ارزش مدرکی سیستم آموزشی پاره وقت و تمام وقت

داوطلبان ثبت نام در انتخاب رشته دانشگاه آزاد به این نکته توجه داشته باشند که ارزش مدرکی و استخدامی هر دو سیستم آموزشی تمام وقت و پاره وقت دانشگاه آزاد یکسان بوده و هیچ گونه برتری نسبت به هم ندارند. انتخاب رشته بدون آزمون دانشگاه آزاد با توجه به دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد شامل رشته های گروه ریاضی، تجربی، کشاورزی و دامپزشکی، انسانی، هنر و زبان می باشد. در ثبت نام بدون آزمون انتخاب رشته دانشگاه آزاد کلیه کسانی که دارای مدرک دیپلم از یکی از شاخه های نظری، فنی و حرفه ای و کاردانش باشند می توانند شرکت نمایند.

 

شرایط اختصاصی پذیرش در رشته های بدون آزمون کارشناسی پیوسته دانشگاه آزاد

دارا بودن دیپلم کامل نظام قدیم و یا دارا بودن گواهی اتمام دوره پیش دانشگاهی و یا دارا بودن گواهی اشتغال به تحصیل در دوره پیش دانشگاهی

کسانی که دیپلم رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش را دارند اما مدرک پیش دانشگاهی رشته های مربوطه را ندارند حق ثبت نام در رشته های بدون آزمون دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی پیوسته را ندارند.

چنانچه داوطلبان انتخاب رشته دانشگاه آزاد مدرک کاردانی رشته های مربوطه را داشته باشند می توانند با وجود دارا بودن دیپلم رشته های فنی و حرفه ای و کار و دانش نیز در رشته های بدون آزمون دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی پیوسته نیز ثبت نام نمایند.

 

ثبت نام داوطلبان مشمول طرح نیروی انسانی در رشته های بدون آزمون

داوطلبانی که دارای مدرک کاردانی از رشته های علوم پزشکی هستند برای ثبت نام در رشته های بدون آزمون در انتخاب رشته دانشگاه آزاد بایستی گواهی پایان طرح نیروی انسانی خود را ارائه دهند.

داوطلبان حوزوی به شرطی می توانند در انتخاب رشته دانشگاه آزاد در گروه رشته های بدون آزمون کارشناسی پیوسته دانشگاه آزاد شرکت نمایند که دارای مدرک مورد تایید حوزه علمیه قم باشند و وضعیت نظام وظیفه آنها نیز مشخص باشد و در حال تحصیل در حوزه نباشند.

کسانی که از دانشگاه انصراف داده اند به شرطی می توانند در انتخاب رشته دانشگاه آزاد در گروه کارشناسی پیوسته شرکت نمایند که مشکل نظام وظیفه آنها حل شده باشد. همچنین داوطلبانی که در این دوره از انتخاب رشته پذیرفته نشوند می توانند در تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد نیز شرکت نمایند و بعد از اعلام نتایج تکمیل ظرفیت دانشگاه آزاد ثبت نام خود را انجام دهند.

متقاضیان رشته موسیقی در انتخاب رشته دانشگاه آزاد کارشناسی پیوسته بدون آزمون می بایست علاوه بر گرفتن پذیرش از رشته محل مربوطه در آزمون عملی و مهارتی دانشگاه مربوطه نیز شرکت نمایند و پذیرش اولیه به معنای پذیرش نهایی نمی باشد.

در انتخاب رشته دانشگاه آزاد در گروه کارشناسی پیوسته بدون آزمون داوطلبان می توانند علاوه بر انتخاب رشته از یکی از شش گروهی که در بالا به آن اشاره شد، با پرداخت هزینه ثبت نام انتخاب رشته دانشگاه آزاد مجددا یکی از گروه های دیگر را انتخاب کرده و انتخاب رشته نمایند. زیرا داوطلبان مجاز به انتخاب یک رشته / شهر از یک مجموعه هستند.

 

ازاد

 

شرط انتخاب رشته دانشگاه آزاد برای فارغ التحصیلان

فارغ التحصیلان پیش دانشگاهی به شرطی می توانند در انتخاب رشته دانشگاه آزاد شرکت نمایند که حداکثر تا 24 سالگی فراغت از تحصیل آنها انجام شده باشد و همچنین بین اتمام تحصیل و ورود به دانشگاه بیشتر از یک سال وقفه نیافتاده باشد و وارد دوران غیبت نظام وظیفه نیز نشده باشند.

پس از اینکه داوطلبان شرایط ثبت نام در انتخاب رشته دانشگاه آزاد را دارا بودند می بایست بر اساس دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد که بر روی پایگاه اطلاع رسانی مرکز سنجش آزمون دانشگاه آزاد قرار میگیرد را دریافت نمایند و تمامی کد رشته محل ها را با دقت بررسی نمایند. در انتخاب رشته دانشگاه آزاد به ترتیب رشته های مربوط به شش گروه ریاضی و فنی، کشاورزی و دامپزشکی، تجربی، انسانی، هنر و زبان را می توانید با توجه به استان های مختلف که به ترتیب حروف الفبا قرار گرفته اند را مشاهده نمایید.

در هنگام انتخاب رشته دانشگاه آزاد حتما در مورد رشته های مختلف دانشگاهی اطلاعات لازم را کسب نمایید و امکان ادامه تحصیل و همچنین امکان تغییر رشته را در ادامه فرایند تحصیل خود مورد توجه قرار دهید.

جدول هزینه های مربوط به شهریه ثابت و متغیر را نیز بعد از قبولی می توانید از گروه آموزشی خود دریافت نمایید. همچنین در دفترچه انتخاب رشته دانشگاه آزاد گروه کارشناسی پیوسته بدون آزمون می توانید اطلاعات مربوط به وام های دانشگاه آزاد را نیز دریافت نمایید.

 

عوامل موثر در رتبه بندی دانشگاه های آزاد در فرایند انتخاب رشته

دانشگاههای آزاد کشور بر اساس تعداد پژوهش ها و مقالات علمی خود در رتبه بندی های مختلفی قرار میگیرند که داوطلبان بایستی قبل از فرایند انتخاب رشته دانشگاه آزاد حتما شناخت کاملی را از رتبه علمی دانشگاه مورد نظر خود داشته باشند.

برخی دانشگاه های آزاد ممکن است در رتبه بندی کلی جایگاه مناسبی را نداشته باشند اما در یک رشته خاص در سطح علمی بالایی قرار داشته باشند لذا توجه به این نکته که دانشگاه آزاد مربوطه در رشته مورد نظر شما در سطح خوبی قرار داشته باشد بسیار ضروری است.

همچنین متقاضیان انتخاب رشته دانشگاه آزاد حتما باید شناخت خوبی از اساتید دانشگاه مورد نظر خود داشته باشند تا بتوانند پیشرفت علمی مورد انتظار خود را بدست آورند.

 

انتخاب رشته مجازی دانشگاه آزاد چگونه است؟

انتخاب رشته مجازی در فرایند انتخاب رشته دانشگاه آزاد به داوطلبان کنکور سراسری که متقاضی ثبت نام در دانشگاه آزاد هستند این امکان را میدهد تا از رشته های قبولی دانشگاه آزاد با توجه به میانگین رتبه و تراز خود مطلع شوند. در این فرایند داوطلبان می توانند مشخصات کارنامه خود را به مشاورین ما گزارش داده و از رتبه ها و رشته های قبولی در سال های گذشته در کلیه دانشگاههای آزاد مطلع شوند.

نکته دیگری که در انتخاب رشته دانشگاه آزاد ضروری است، مسافت دانشگاه مورد نظر از محل زندگی و هزینه های دیگر مربوط به دانشگاه است. داوطلبان انتخاب رشته دانشگاه آزاد باید قبل از انتخاب رشته حتما به این نکته توجه داشته باشند که دانشگاه مورد نظر در چه مسافتی از محل زندگی آنها قرار دارد و امکانات رفاهی و حمل و نقل مربوطه را نیز به دقت بررسی نمایند.

نکته دیگر امکان ادامه تحصیل در رشته ای خاص در همان دانشگاه است. داوطلبان انتخاب رشته دانشگاه آزاد در نظر داشته باشند که بایستی دانشگاهی را که انتخاب می نمایند امکان ادامه تحصیل در رشته آنها را نیز داشته باشد. زیرا بسیاری از داوطلبان خواهان ادامه تحصیل در رشته ای خاص در همان دانشگاه هستند.

راهنما انتخاب رشته کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاد

همانطور که می دانید کنکور کاردانی به کارشناسی دانشگاه سراسری و دانشگاه آزاد ادغام شده است و انتخاب رشته کنکور کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاد برای کسانی است که در کنکور سراسری ثبت نام و شرکت کرده اند مثل مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد که بعضی از رشته ها با آزمون و بعضی بدون آزمون هستند کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاد در بیشتر رشته محل ها بدون کنکور و در برخی رشته محل های خاص با کنکور است. از جمله رشته های با کنکور میتوان به رشته های گروه پزشکی دانشگاه آزاد اشاره کرد. زمان انتخاب رشته دانشگاه آزاد هفته آخر شهریور ماه است.


کاردانی

 

زمان انتخاب رشته کنکور کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاد

زمان ثبت نام و انتخاب رشته کنکور کاردانی به کارشناسی دانشگاه های دولتی خرداد ماه و قبل از برگزاری آزمون است اما زمان انتخاب رشته کنکور کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاد به این صورت نیست و بعد از اعلام نتایج نهایی از طرف سایت سنجش و معمولا هفته آخر شهریور ماه است. چنانچه در کنکور کاردانی به کارشناسی مخصوصا در رشته های گروه پزشکی شرکت کرده اید بدانید که هفته آخر شهریور ماه زمان انتخاب رشته کنکور کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاد خواهد بود.


مطالب مشاوره         راهنمای انتخاب رشته کنکور کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاد

 


شرایط ثبت نام انتخاب رشته کنکور کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاد

انتخاب رشته کنکور کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاد برای کسانی مجاز است که در کنکور سراسری کاردانی به کارشناسی ثبت نام کرده باشند و در جلسه کنکورشرکت کزده باشند. بنابراین کلیه افرادی که در کنکور سراسری کاردانی به کارشناسی شرکت کرده اند می توانند با استناد به نمره کل نهایی (تراز) که کسب کرده اند و در کارنامه منتشر شده توسط سازمان سنجش موجود است در انتخاب رشته کنکور کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاد شرکت کنند.

 

لیست رشته های انتخاب رشته کنکور کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاد

بیشترین رشته هایی که به چشم میخورد رشته های گروه پزشکی هستند. البته در انتخاب رشته کنکور کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاد رشته های غیر پزشکی اعم از رشته های علوم انسانی و فنی مهندسی هم دیده می شود اما تعداد این رشته محل ها بسیار اندک است به طوری که در انتخاب رشته کنکور کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاد تنها دانشگاه آزاد نجف آباد اصفهان است که در رشته های غیر پزشکی پذیرش دانشجو از طریق کنکور کاردانی به کارشناسی دارد. در ادامه زیر می توانید لیست رشته های و دانشگاه های معرفی شده در انتخاب رشته کنکور کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاد را ببینید.

 

 

لیست رشته های گروه پزشکی انتخاب رشته کنکور کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاد

رشته اتاق عمل: دانشگاه آزاد اسلامی واحد پزشکی تهران

رشته مامایی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز، سنندج، بروجرد، ورامین، دزفول

رشته علوم آزمایشگاهی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز، شاهرود، بروجرد، اراک، مرند، پزشکی تهران، بابل، چالوس

رشته بهداشت عمومی: دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروز آباد، پزشکی تهران، مسجد سلیمان، ساری

رشته هوشبری: دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود و پزشکی تهران

 

لیست رشته های غیر پزشکی کنکور کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاد

دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد در رشته های آموزش و پرورش ابتدایی، تربیت دبیر تربیت بدنی و علوم ورزشی، مهندسی تکنولوژی الکترونیک، مهندسی تکنولوژی برق - شبکه های انتقال و توزیع، مهندسی تکنولوژی کنترل - ابزار دقیق، مهندسی تکنولوژی مخابرات - انتقال، مهندسی تکنولوژی مخابرات - سوئیچ شبکه های ثابت، مهندسی تکنولوژی برق - قدرت، مهندسی تکنولوژی مکانیک خودرو، مهندسی تکنولوژی تاسیسات حرارتی و برودتی، مهندسی تکنولوژی ساخت و تولید، مهندسی تکنولوژی جوشکاری، مهندسی تکنولوژی متالوژی - ذوب فلزات، مهندسی تکنولوژی نرم افزار کامپیوتر، مهندسی تکنولوژی معماری، مهندسی اجرایی عمران دانشجو می پذیرد.

 

 

کاردانی

 

نحوه انتخاب رشته کنکور کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاد

معیار قبولی در انتخاب رشته کنکور کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاد تراز قبولی شماست و هیچ ربطی به انتخاب اول شما ندارد پس حتما و حتما از روی علاقه و تمایل انتخاب کنید و به هیچ وجه از انتخاب رشته محل هایی که فکر می کنید شانس قبولی کمتری دارید چشم پوشی نکنید.
تعداد انتخاب های هر داوطلب در انتخاب رشته کنکور کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاد 10  تاست و و داوطلبان هیچ کدام از رشته های معرفی شده در انتخاب رشته کنکور کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاد بیشتر از 10 تا نیست. بنابراین کلیه داوطلبان انتخاب رشته کنکور کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاد می توانند به راحتی کلیه رشته محل های معرفی شده را در فرم انتخاب رشته کنکور کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاد بیاورند و تنها ترتیب عاقلانه ترتیبی است که بر اساس علاقه آن ها باشد.

 

 

سهمیه های انتخاب رشته کنکور کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاد

در انتخاب رشته کنکور کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاد سهمیه بومی گزینی وجود ندارد و تنها عامل موثر در قبولی نمره کل نهایی یاتراز کسب شده می باشد. سهمیه هایی که در انتخاب رشته کنکور کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاد داریم به شرح زیر است:

سهمیه عادی

سهمیه عادی برای کسانی است که از هیچ سهمیه ای استفاده نمی کنند و تفاوتی بین شهرهای مختلف ایران در استفاده از سهمیه عادی نیست.

 

سهمیه بسیج فعال

کسانی که بسیج فعال دارند می توانند با استفاده از کد رهگیری و اعلام تمایل به استفاده از سهمیه بسیج فعال از مزایای این سهمیه برخوردار شوند.

 

 

سهمیه رزمندگان

برای کسانی که حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه داشته اند.

 

 

سهمیه جانبازان

برای کسانی که فرزند یا همسر جانباز 25 درصد به بالا هستند.

 

سهمیه خانواده شهید

برای کسانی که عضوی از خانواده شهید هستند.

تفاوت استفاده از سهمیه رزمندگان، ایثارگران و خانواده شهدا با بقیه اشخاص به این صورت است که با توجه به تصویب قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و اصلاحیه آن، گزینش داوطلبان براساس این قانون صورت می گیرد. براساس این قانون %25 از ظرفیت پذیرش به رزمندگان و ایثارگران، به شرط کسب حدنصاب علمی (کسب حداقل 70 % نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد توسط ایثارگران و کسب حداقل 80 % نمره آخرین فرد پذیرفته شده در گزینش آزاد توسط رزمندگان) اختصاص دارد.

 

زمان اعلام نتایج انتخاب رشته کنکور کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاد

غالبا نتایج آزمون در مهر ماه اعلام می شود. در صورتی که منتظر اعلام نتایج انتخاب رشته کنکور کاردانی به کارشناسی دانشگاه آزاد هستید پیشنهاد می کنیم کمی ثبت نام خود در دانشگاه های سراسری را به تعویق بیندازید چرا که هیچ دانشگاهی به خاطر 1 هفته تاخیر در ثبت نام دانشجو را رد نمیکند.

انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد،شرایط،شرط معدل

ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد می تواند هم از طریق برگزاری آزمون و رقابت بین داوطلبان صورت گیرد و هم افراد می‌توانند در صورت داشتن یک سری شرایط خاص بدون پشت سر گذاشتن کنکور وارد دانشگاه آزاد شوند و در مقطع کارشناسی ارشد در رشته دلخواه خود ادامه تحصیل دهند. ولی لازمه این ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد بدون برگزاری آزمون قرار داشتن در دسته دانشجویان استعداد درخشان میباشد.

 

بدون کنکور

 

اخیراً ثبت نام کارشناسی ارشد دانشگاه سراسری و دانشگاه آزاد با هم ترکیب شده است و یک سری تغییراتی در روند ثبت نام و اعلام نتایج به وجود آمده است که به دنبال آن انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد هم تحت تاثیر قرار گرفته است و خیلی از افراد آگاهی کافی برای قدم گذاشتن در این مسیر را ندارند به همین دلیل در این مقاله سعی می‌کنیم تا این افراد را در مورد انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد توجیه کنیم تا بتوانند تصمیم گیری بهتری داشته باشند.

 

زمان انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد به بعد از زمان اعلام نتایج کارشناسی ارشد انتقال پیدا کرده است و خیلی از افراد به همین دلیل دچار ابهام شده بودند که وضعیت آنها به چه صورت خواهد بود اما باید توجه داشته باشند که این وضعیت باعث می‌شود که با اطلاع بیشتری راجع به وضعیت علمی که از طریق کارنامه در اختیار آنها قرار می گیرد تصمیم گیری را انجام دهند. یعنی در این صورت افراد اول از وضعیت علمی و کارنامه خود مطلع می شوند و متوجه میشوند که شانس آنها به چه صورت است و می‌تواند انتخاب رشته بهتر و منطقی تری داشته باشند و خیلی از انتخاب های آنها از این طریق نمی سوزد و شانس بیشتری برای قبولی خواهند داشت.

 

بدون کنکور

 

شرایط شرکت در انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد

افرادی که میخواهند در انتخاب رشته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد شرکت کنند باید بعد از این که در این کنکور ثبت نام می کنند کارت ورود به جلسه را تهیه کنند که آزمون در اردیبهشت ماه برگزار می شود. و در مورد افرادی که قرار نیست در آزمون شرکت کنند و جز استعداد درخشان هستند و از نظر معدل نفر اول ورودی رشته ی خودشان هستند می توانند بدون آزمون ادامه تحصیل دهند که این ادامه تحصیل نیز شرایط مشخصی دارد که به آنها خواهیم پرداخت.

 

شرط معدل برای ورود به رشته های ارشد بدون کنکور دانشگاه آزاد

  • شرط معدل برای ورود به رشته های ارشد بدون کنکور دانشگاه آزاد برای رشته های غیر از علوم انسانی حداقل 16 و برای رشته های علوم انسانی حداقل 17 می باشد. همچنین علاوه بر معدل امتیازاتی که بر پایه مقالات علمی و یا سایر روش های سنجش استعداد برتری نیز در فرایند پذیرش مهم می باشد.

  • سهمیه استعداد درخشان برای رشته های ارشد بدون کنکور دانشگاه آزاد

  • در هر یک از کد رشته محل های دانشگاهی در انتخاب رشته دانشگاه آزاد، 10% آن متعلق به سهمیه استعدادهای درخشان برای رشته های ارشد بدون کنکور دانشگاه آزاد می باشد.

  • شرط سال فارغ التحصیلی برای رشته های ارشد بدون کنکور دانشگاه آزاد که باید در همان سال باشد.

  • با توجه به آیین نامه پذیرش دانشجوی استعداد برتر برای مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد، شرط ورود به رشته های ارشد بدون آزمون تنها یک بار و فقط برای همان سال میسر می باشد.

 

بدون کنکور

 

رشته های ارشد بدون کنکور دانشگاه آزاد

بعد از اینکه نتایج کنکور کارشناسی ارشد اعلام شد داوطلبان می توانند انتخاب رشته کارشناسی ارشد خود را بر اساس کد دسترسی برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد که قبلا تمایل خود را برای انتخاب رشته اعلام کرده بودند انجام دهند و بر اساس کد رشته محل های دانشگاه آزاد که در دفترچه انتخاب رشته ارشد دانشگاه ازاد وجود دارد،  تا 100 کد رشته محل را می توانند انتخاب نمایند.

علاوه بر آن، دانشگاه آزاد شرایط رشته های ارشد بدون کنکور دانشگاه آزاد را هم برای علاقمندان اعلام می کند. پذیرش رشته های ارشد بدون کنکور دانشگاه آزاد همان پذیرش سهمیه استعداد درخشان در ارشد دانشگاه آزاد است که فقط در همان سال یک بار انجام می شود و در سال های بعد در صورت وقفه افتادن نمیتوان از آن استفاده کرد.

 

بدون کنکور

انتخاب رشته کنکور سراسری 98-99،کارنامه کنکور سراسری

هنگامی که کنکور سراسری برگزار شد و رقابت بین داوطلبان  صورت گرفت، نوبت به اعلام نتیج می رسد تا کسانی که در این رقابت از دیگران پیشی گرفتند بتوانند رشته هایی که تمایل به ادامه تحصیل در آن را دارند انتخاب کنند تا در نهایت در یکی از آن ها پذیرفته شوند و ادامه تحصیل دهند. در این مقاله با قسمت های مختلف کارنامه و سایر موراد با اهمیت آشنا خواهید شد.

مشاوره تلفنی  مشاوره  مشاوره تحصیلی     مشاوره انتخاب رشته کنکور سراسری       مشاوره تحصیلی انتخاب رشته کنکور سراسری


کنکور98

 

آشنایی با قسمت های مختلف کارنامه کنکور سراسری

بعد از اینکه نتایج اولیه کنکور سراسری بر روی سایت سازمان سنجش قرار گرفت داوطلبان کارنامه اولیه خود را می توانند مشاهده کنند که این کارنامه دارای بخش های مختلفی است که لازم است از آن آگاه باشند تا انتخاب رشته را با دقت بیشتری انجام دهند و انتخاب های خود را نسوزانند. در زیر یک نمونه از کارنامه مربوط به رشته ی تجربی آورده شده است. به علت اینکه کارنامه سایر رشته ها نیز به همین منوال است ما به یک نمونه از رشته تجربی بسنده کرده ایم.

 

نمونه کارنامه کنکور تجربی

 

قسمت اول

در قسمت اول کارنامه ها درصدهای شما در هر درسی محاسبه شده است. همانطور که میدانید فرمول محاسبه درصد برای هر درسی استفاده از 3 امتیاز مثبت برای هر پاسخ صحیح و 1 امتیاز منفی برای هر پاسخ غلط است. این درصد ها با مطابقت پاسخ شما با کلید نهایی سازمان سنجش است. در کلید نهایی پاسخ سوالاتی که در آزمون احیانا اشتباه بوده و مورد اعتراض واقع شده نیز تصحیح گردیده است و درصد نهایی شما طبق پاسخنامه نهایی مورد محاسبه قرار گرفته است.

 

قسمت دوم

مهم ترین بخشی که داوطلبان باید به آن توجه داشته باشند همین قسمت است که در صورت اطلاع از این مفاهیم می تواند بهترین انتخاب رشته را با توجه به عملکرد خود داشته باشد. ممکن است با واژه تراز مواجه شده باشید و بپرسید تراز چیست؟ تراز یا نمره کل در واقع استفاده از تحلیلی آماری برای رسیدن به عددی است که در آن عدد همه درصدهای دانش آموز در همه دروس لحاظ شده باشد. فرمول تراز از تحلیل های تقریبا پیچیده آماری به دست می آید. خوب است که داوطلب پارامترهای موثر در تراز را بداند. در فرمول محاسبه تراز علاوه بر درصد شما در هر درس، میانگین درصد کلیه شرکت کننده ها در آن درس و تعداد کل شرکت کننده ها نیز لحاظ می شود. به همین دلیل است که همیشه می گویند اگر درسی سخت باشد برای همه سخت است و اگر آسان باشد برای همه آسان است. آوردن میانگین درصد کلیه شرکت کنندگان هر درس در فرمول تراز عملا باعث می شود صرفا بزرگی یا کوچکی درصد شما در هر درس مهم نباشد. زیرا مثلا ممکن است شما فیزیک را 60 درصد زده باشید اما چون میانگین شما از میانگین درصد رتبه های زیر 1000 در درس فیزیک کمتر است تراز درس فیزیکتان از میانگین رتبه های زیر 1000 کمتر شود ولی درس ریاضی را 50 درصد زده باشید اما چون میانگین درصدتان در درس ریاضی از میانگین درصد رتبه های زیر 1000 بیشتر است ترازتان در درس ریاضی از میانگین رتبه های زیر 1000 بیشتر شود.

 

در انتها تراز شما در هر درس در ضریبش ضرب می شود و با هم جمع می شوند و در انتها بر مجموع ضرایب همه دروس تقسیم می شود و نمره کل یا تراز شما به دست می آید. بیشترین تراز حاصله از بین همه دانش آموزان شرکت کننده می شود رتبه یک کنکور سراسری و تراز های پایین تر از آن رتبه های بعدی می شوند. به همین سادگی رتبه هر کسی در کنکور سراسری پس از محاسبه تراز یا نمره کل آن به دست می آید. پس از آنکه رتبه کل یا کشوری هر دانش آموز به دست آمد در گام بعدی دانش آموزان را در سهمیه خودشان نیز دسته بندی می کنند و اینچنین رتبه در سهمیه برای هر دانش آموز محاسبه می شود.

 

کنکور98

 

در قسمت دوم کارنامه در ردیف اول درصد تاثیر سوابق تحصیلی را مشاهده می کنیم که مستقیما درارتباط با دیپلم دانش آموز و گروه آموزشی ای است که دانش آموز در آن کنکور داده است. اگر دانش آموز در رشته ای که دیپلم گرفته است کنکور بدهد تاثیر سوابق تحصیلی 25 درصد و اگر در رشته دیگری کنکور بدهد این درصد پایین تر است. برای هر رشته توضیحات درصد سوابق تحصیلی در دفترچه ثبت نام کنکور سراسری آورده شده است. در ردیف دوم رتبه دانش آموز در سهمیه آورده شده است که در واقع در ابتدا رتبه کشوری هر دانش آموزی از روی نمره کل یا ترازش به دست آمده است و پس از آن دانش آموزان را در سهمیه خودشان قرار داده و از روی رتبه کشوری شان مجددا رتبه گذاری کرده اند. در ردیف سوم رتبه کشوری داده شده است که این رتبه از روی تراز یا نمره کل به دست امده است. در ردیف چهارم نمره کل نهایی یا همان تراز امده است که اعداد ردیف های دوم و سوم تابعی از همین نمره کل است.

 

حال وقت پاسخ گویی به این سوالات رسیده است که معنی زیرگروه ها چیست؟ چرا نمره کل، رتبه کشوری و رتبه در سهمیه ما در هر زیرگروه با زیرگروه دیگری متفاوت است ؟ اگر به دفترچه اولیه سازمان سنجش مشاهده می کنید که در هر گروه آموزشی (مثل ریاضی فیزیک، تجربی و ....) چندین زیرگروه وجود دارد و هر زیرگروه شامل رشته های مشخصی است که این رشته های در زیرگروه های مختلف یا یکدیگر هم پوشانی ندارند یعنی هر رشته ای فقط در داخل یک زیرگروه است. همچنین ضرایب دروسی که در کنکور سراسری می آید در هر زیرگروه با زیرگروه دیگری متفاوت است. یکی از شاخص ترین این تفاوت ها صفر بودن ضریب زمین شناسی در زیرگروه یک تجربی است که چون بیشتر رشته های خوب رشته تجربی در این زیرگروه است پس عملا بیشتر دانش آموزان رشته تجربی این درس را رها می کنند.

نمره کلی که محاسبه می شود در هر زیرگروه با زیرگروه دیگر به دلیل متفاوت بودن ضریب هر درس متفاوت است. اگر به یاد داشته باشید در بالا گفتیم که نمره نهایی شما میانگین وزنی نمره شما در هر درس است یعنی نمره هر درستان را در ضریبش می کنند و بر مجموع ضرایب تقسیم می کنند بنابراین چون ضرایب در هر زیرگروه متفاوت است پس نمره کل نهایی و به تبع آن رتبه کشوری در هر زیرگروه و رتبه سهمیه در هر زیرگروه متفاوت خواهد شد.

 

کنکور98

 

قسمت سوم

در این قسمت از کارنامه داوطلب می تواند متوجه شود که در انتخاب چه دانشگاه هایی مجاز شده است. شما در نهایت باید لیستی از رشته محل های انتخابی تان را وارد سایت سازمان سنجش کنید. یعنی مثلا انتخاب اول شما رشته ی ایکس در دانشگاه بخصوصی  است. تا وقتی که شما در آن دانشگاه  مجاز نشده باشید حق انتخاب رشته در آن دانشگاه را ندارید پس از طریق این قسمت می توانید متوجه شوید در چه مجموعه از دانشگاه ها مجاز به "انتخاب رشته" شده اید. در ادامه نحوه مجاز شدن در هر یک از این دانشگاه ها را توضیح خواهیم داد.

 

روزانه و نوبت دوم

طبق آمار چیزی حدود 60 درصد از شرکت کنندگان برتر هر رشته برای انتخاب دانشگاه های روزانه و نوبت دوم (یا همان شبانه) مجاز به انتخاب رشته می شوند. ( این عدد در رشته های انسانی و ریاضی تا 90 درصد هم بالا می رود) بنابراین برای اینکه مجاز به انتخاب رشته در دانشگاه های روزانه یا شبانه شوید در کنکور ریاضی و انسانی حدودا باید رتبه کشوری تان کمتر از 120000 و در کنکور تجربی حدودا کمتر از 250000 کشوری شده باشید.

 

نیمه حضوری، مجازی و پردیس های خودگردان

در این موارد نیز رتبه مجاز شدن در این دانشگاه ها نیز حدودا با رتبه مجاز شدن در روزانه و نوبت دوم برابر است و تفاوت چندانی ندارد.

 

ویژه فرهنگیان

این مورد تنها برای کسانی است که در ثبت نام اولیه کنکور سراسری خود را شاغل رسمی یا پیمانی در آموزش و پرورش معرفی کرده باشند. دقت کنید مجاز شدن در این گونه دانشگاه ها با مجاز شدن برای مراکز تربیت معلم متفاوت است.

 

دانشگاه فرهنگیان (مراکز تربیت معلم سابق)

اگر در این دانشگاه ها مجاز شدید یعنی می توانید دانشگاه های تربیت معلم را در انتخاب های خود بیاورید. مجاز شدن در این دانشگاه ها سه شرط اصلی دارد:

1- حداکثر سن 22 سال (تا 1 مهر) باشد.

2-  معدل سه سال دیپلم بالاتر از 15 باشد.

3-  نمره کل دانش آموز بالاتر از 6500 باشد.

در صورت داشتن این سه شرط، سیستم بصورت خودکار شما را برای مراکز تربیت معلم یا همان دانشگاه های فرهنگیان مجاز به انتخاب رشته می کند و نیازی به اعلام علاقه مندی در جای خاصی نیست.

 

کنکور98

 

رشته های پیام نور و غیر انتفاعی (پذیرش بر اساس کنکور و سوابق تحصیلی)

در صورت تمایل به انتخاب رشته های دانشگاه های پیام نور و غیر انتفاعی، صرفا کافیست کارت اعتباری این دانشگاه ها را تهیه کرده باشید. این کارت را هم می توانستید در زمان ثبت نام کنکور تهیه کنید و اگر هم به هر دلیلی قبلا این کارت را تهیه نکرده اید می توانید هنگام انتخاب رشته نیز کارت علاقه مندی به شرکت در دانشگاه های پیام نور و غیرانتفاعی را تهیه کنید.

 

قسمت چهارم

خلاصه ای سه قسمتی که خدمتتان توضیح داده شد در این قسمت آورده شده است. همانطور که مشاهده می کنید بیشترین نمره زیرگروه ها را آورده است که از قسمت شماره دو به دست آمده است. رتبه کل در سهمیه و رتبه کشوری نیز از میانگین گرفتن رتبه در زیرگروه های مختلف به دست آمده است. آخرین رتبه مجاز در سهمیه در دوره های روزانه و نوبت دوم علاوه بر جنبه اطلاع رسانی به نظر بنده می تواند آمار خوبی جهت درک شانس قبولی شما باشد.

معمولا رتبه آخرین نفر مجاز به انتخاب رشته در دوره های روزانه و نوبت دوم را بر مبنای سه برابری به دست می آورند. یعنی ظرفیت کل صندلی های خالی برای هر منطقه را به دست می آورند و ان را ضرب در عددی حدودا برابر با 3 می کنند. علت این سه برابری اعلام ظرفیت این است که اگر در بین رتبه های خوب کسی نخواست انتخاب رشته کند فرصت برای دیگران باشد که جای او را پر کنند و به گونه ای با این کار می خواهند فرصت را در اختیار عده ای بیشتر از ظرفیت قرار دهند که درصورت انصراف عده ای از مجازین از انتخاب رشته ظرفیت دانشگاه های روزانه توسط عده دیگری پر شود و کار ترجیحا به تکمیل ظرفیت نکشد. پس هرچقدر فاصله رتبه شما با آخرین رتبه قبولی در سهمیه تان بیشتر باشد شانس قبولی شما نیز بیشتر است.