غالبا داوطلبان مقطع دکتری، باید پیش از شرکت در آزمون اصلی، در یکی از آزمونهای زبان ملی یا بینالمللی پذیرفته شوند. اینکه باید سراغ چه آزمونی بروند، به رشته و دانشگاه هدف آنها بستگی دارد. اما بسیاری از داوطلبان بدون توجه به این نکته وقت، انرژی و سرمایه زیادی را صرف آمادگی برای پذیرش در آزمونهای بینالمللی همانند تافل و آیلتس میکنند؛ غافل از آنکه اگر هدف آنها تنها دانشگاه های داخل کشور باشد میتوانند با وقت و هزینه کمتر در یکی از آزمونهای ملی زبان پذیرفته شوند.
MSRT، جامعترین آزمونی است که در ایران برگزار میشود. برگزارکننده آن وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است و تمام دانشگاههای زیرمجموعه این وزارتخانه، دانشگاههای علوم پزشکی و همچنین دانشگاه آزاد اسلامی آن را میپذیرند.
بیشتر داوطلبان MSRT، دانشجویان رشتههای فنی و مهندسی و علوم انسانی هستند. این آزمون به صورت معمول، سالانه 10 تا 12 بار برگزار میشود. تعداد دفعات شرکت در این آزمون محدودیتی ندارد و داوطبان میتوانند تا زمان کسب نمره دلخواه، در هر تعداد آزمون که نیاز است شرکت کنند اما اگر از شرکت در آزمون انصراف دهند یا تاریخ آن را جابهجا کنند، نمیتوانند هزینه را پس بگیرند.
میزان سختی MSRT را تا حد زیادی می توان با آزمونهای بینالمللی TOEFL PBT و TOLIMO مقایسه کرد.
30 سوال شنیداری، 40 سوال درک مطلب و 30 سئوال گرامر محتوای این آزمون را تشکیل میدهند.
بعضی منابع پیشنهادی بری آمادگی شرکت در MSRT عبارتند از:
TOEFL Preparation KIT
Barron’s – 11th Edition
Arco
Betty azar
Vocabulary for high school students
504 Essential Words For Toef
محل برگزاری این آزمون در تهران، دانشگاه علم و صنعت است. البته این آزمون هر سال در تعدادی از شهرستانها نیز برگزار میشود که فهرست شهرهای محل برگزاری یکسان نیست.
این آزمون ویژه دانشجویان داوطلب شرکت در کلیه دورههای علوم پزشکی دانشگاههای دولتی است. MHLE را وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار میکند.
اگر داوطلبان گروه علوم پزشکی تنها قصد ادامه تحصیل در دانشگاههای سراسری را داشته باشند بهتر است در MHLE شرکت کنند، چرا که محتوای لغات و متون آزمون تقریبا در تمامی بخشها، تخصصی این حوزه است و داوطلبان آشنایی بیشتری با آنها دارند. اما اگر شرکت در آزمون دکترای هر دو دانشگاه دولتی و آزاد در برنامه آنها قرار دارد باید به سراغ MSRT بروند چرا که دانشگاه آزاد مدرک MHLE را نمیپذیرد. البته یک مزیت دیگر MSRT نسبت به MHLE نیز تعداد دفعات برگزاری بیشتر آن در طول سال است که شانس داوطلبان را کسب نمره قابل افزایش میدهد.
محتوای کلی MHLE و همچنین سیستم نمره دهی آن نیز تاحدودی مشابه آزمون MSRT است با این تفاوت که لغات مورد استفاده، تخصصی رشتههای گروه علوم پزشکی هستند.
این آزمون از چهار بخش تشکیل شده است؛ 30 سئوال شنیداری، 30 سئوال درک مطلب، 20 سئوال واژگان و 20 سئوال گرامر.
برخی از منابع لازم برای شرکت در MHLE عبارتند از:
TOEFL Preparation KIT
Barron’s Barron’s_How_to_Prepare_for the TOEFL – 11th Edition
Longman_Complete_Course_for_the TOEFL
504 Essential Words For TOEFL
آزمون MHLE هر سال پنج یا شش بار در تهران و تعدادی از شهرستانها برگزار میشود. تعداد دفعات شرکت در این آزمون نیز محدودیتی ندارد.
این آزمون ویژه داوطبان شرکت در گروههای پزشکی و غیرپزشکی دانشگاه آزاد اسلامی است. اگر داوطبان قصد قطعی برای ادامه تحصیل در دانشگاه آزاد را دارند بهتر است در EPT شرکت کنند چرا که پذیرفته شدن در آن آسانتر از دیگر آزمونها فرض میشود؛ بر خلاف سایر آزمونهای ملی زبان که سه مهارت Listening، Reading و Grammar را مورد سنجش قرار میدهند، در EPT فقط دو مهارت Reading و Grammar وجود دارد و مهارت Listening در آن سنجیده نمیشود. ضمن آنکه دانشگاه آزاد حداقل نمره را برای مدرک EPT پنجاه میداند ولی برای مدرک MSRT حداقل نمره قابل قبول را 65 اعلام کرده است.
میزان سختی EPT را می توان با آزمون بینالمللی TOEFL PBT مقایسه کرد با آن تفاوت که بخش شنیداری و نگارش ندارد.
از تعداد 100 سوال مطرح شده در این آزمون، 30 سئوال به درک مطلب، 35 سئوال به لغات و 35 سئوال به گرامر اختصاص دارد.
منابع شناخته شده این آزمون عبارتند از:
Understanding and Using English Grammar – By: Betty Azar
(Mosaic 1 and 2 (Reading
Select Reading)Pre intermediate- Intermediate and Upper intermediate)
504 Absolutely Essential Words for TOEFL – Fifth Edition
این آزمون 10 تا 12 بار در سال برگزار میشود. محل برگزاری آن فقط در تهران و در دانشگاه علوم و تحقیقات است.
UTEPT؛ آزمون زبان دانشگاه تهران
UTEPT، مرکز آزمون زبان دانشگاه تهران است. مدرک آن در همین دانشگاه و تعداد دیگری از دانشگاههای زیر نظر وزارت علوم اعتبار دارد. UTEPT در سال شش بار برگزار میشود.
30 سوال واژگان، 30 سوال گرامر و 40 سوال درک مطلب، محتوای این آزمون را تشکیل میدهند.
تعدادی از منابع این آزمون عبارتند از:
504Absolutely Essential Words
400Must-Have Words For The TOEFL
Barron’s Essential Words For The TOEFL
Grammar Digest
1- هر چهار آزمون مورد اشاره تنها در داخل کشور اعتبار دارند و فاقد اعتبار بین المللی هستند اما کسانی که تقاضای دریافت فرصت مطالعاتی خارج از کشور را دارند باید مدرک MSRT را ارائه کنند.
2- بر خلاف تصور بسیاری از داوطبان پرسشهای مطرح شده در این آزمونها تنها از منابع خاص طرح نمیشوند. منابع معرفی شده تنها برای کسب آمادگی اولیه کفایت می کنند چرا که در سالهای اخیر، سلیقه طراحان سوال به سمت طرح پرسش از مجلات علمی معتبر دنیا گرایش پیدا کرده است. داوطبان باید آمادگی لازم برای درک متون علمی تخصصی منتشر شده در چنین مجلاتی را داشته باشند. به عبارت دیگر منابع مورد اشاره تنها منابعی نیستند که سئوالات آزمون از آنها استخراج میشوند بلکه تمامی مجلات بین المللی انگلیسی زبان و مقالات به روز دنیا نیز در دستهبندی منابع سئوالات قرار دارند. افرادی که در سالهای اخیر در آزمونهای ملی زبان شرکت کرده و صرفا منابع مورد اشاره را مطالعه کرده اند با ابهامات، لغات و نکات جدیدی رو به رو شدهاند که همین امر نشان میدهد نباید تنها به منابع معرفی شده اکتفا کرد.
3- حداقل نمره قابل قبول در این آزمونها، به رشته و دانشگاه مورد نظر داوطبان بستگی دارد. دانشگاههای مختلف ارقام متفاوتی را به عنوان کف نمره مورد پذیرش اعلام کردهاند اما در اکثر دانشگاهها و برای بیشتر آزمون ها حداقل نمره پذیرفته شده 50 است. نمره EPT در بعضی از منابع از 1000 اعلام شده که در این صورت حداقل نمره قابل قبول 500 است.
4- داوطبان نباید تصور کنند پذیرش در این آزمونها چندان آسان است. آنها بهتر است برای کسب آمادگی لازم به موسسههای معتبری که در این حوزه فعالیت دارند اعتماد کنند. یکی از این مراکز، موسسه فرهیختگان دانشگاه تهران است. این موسسه از سال 1382 تاکنون در زمینه ارائه آموزش حضوری و بستههای مکاتبهای برای شرکت در آزمونهای ملی و بینالمللی زبان فعالیت کرده و به عنوان اولین مرکز برگزار کننده دورههای آمادگی آزمونهای ملی زبان شناخته شده است.
5- هزینه لازم برای ثبتنام در سه آزمون MHLE ،MSRT و EPT مبلغ 60 هزار تومان و برای شرکت در UTEPT مبلغ 150 هزار تومان است.
زمانی که شما میخواهید برای تحصیل در خارج از کشور اقدام کنید، به احتمال بسیار زیاد نیازمند شرکت در یکی از آزمون های بین المللی زبان انگلیسی و اثبات تسلط خود بر این زبان هستید تا از این طریق بتوانید در کلاسها شرکت کنید. این روزها در همه کشورهای جهان رشتههای تحصیلی مناسبی را میتوان یافت که کاملا به زبان انگلیسی ارائه میشوند تا تحصیل در خارج از کشور را برای خارجیها بیش از پیش ساده کنند.
اخذ مدرک زبان از طریق شرکت در یکی از این آزمون های بین المللی زبان انگلیسی نه تنها هزینههای زیادی دارد، بلکه زمان زیادی هم باید صرف آمادگی برای آنها کرد. بنابراین خیلی زودتر از تاریخ امتحان، مطالعه خود را آغاز کنید و فراموش نکنید که تاریخ امتحان را چند ماه زودتر از ددلاینهای تعیین شده توسط دانشگاهها انتخاب کنید.
همچنین اگر زمان و پول چندان برای شما اهمیتی ندارد میتوانید در یکی از مدارس آموزش زبان در کشور انگلستان و آمریکا شرکت کنید. شهرهای انگلیسی که از این دست کلاسها برگزار میکنند عبارتند از:
لندن
کمبریج
منچستر
آکسفورد
لیورپول
گلاسگو
و شهرهای آمریکایی هم عبارتند از:
بوستون
لس آنجلس
نیویورک
میامی
در ادامه برخی از اطلاعات کلی و عمومی را درباره برخی از مشهورترین آزمون های بین المللی زبان انگلیسی در سطح جهان بررسی خواهیم کرد. این اطلاعات را به دقت مطالعه کنید و با بررسی رشته و دانشگاهی که مد نظر خود دارید از حداقلهای خواسته توسط آنها اطمینان یابید.
A1 مبتدی
A2 مقدماتی
B1 متوسط
B2 بالاتر از متوسط
C1 پیشرفته
C2 کاملا مسلط
برای هر سطح تعریفی از توانایی زبان آموز در 4 بخش مختلف خواندن، شنیدن، صحبت کردن و نوشتن توسط مرکز برگزار کننده آن امتحان ارائه شده است؛ تعریفی که در رابطه با هر آزمون و هر زبان دیگری هم کاربرد دارد. معمولا سطح زبانی که دانشگاههای مختلف در اقصی نقاط جهان از متقاضی توقع دارند سطح میانه یا مستقل (B) است. اگرچه برخی از دانشگاهها به ویژه برای رشتههای علوم انسانی همچون ادبیات انگلیسی سطح بالاتری را طلب میکنند.
طبیعتا زبان انگلیسی متداول ترین زبان بین المللی برای یادگیری است. حتی در رشتههایی که دانشگاههای خارجی به زبان کشور خودشان ارائه میکنند ممکن است ارائه مدرک زبان انگلیسی یک امتیاز محسوب شود یا حتی از آنجایی که برخی از درسها به انگلیسی ارائه میشوند، مدرک زبان ضروری هم باشد. آزمون های بین المللی زبان انگلیسی که در ادامه معرفی میشوند، مشهورترین و متداولترین آزمونهای زبان در سطح جهان به شمار میروند.
آزمون تافل یکی از آزمون های بین المللی زبان انگلیسی است که هدف آن آمادگی دانشجو برای تحصیل در دانشگاه های مختلف در سطح جهان است. این آزمون که بسیار آزمون شناخته شده ای در سطح جهان محسوب میشود در حال حاضر تنها آزمون زبانی که در سرتاسر جهان به صورن آنلاین برگزار میشود تافل است که در حدود 4 ساعت به طول می انجامد. نمره آزمون به طور مساوری بین این 4 بخش زیر تقسیم میشود. هر بخش خود 30 نمره دارد که در مجموع یک متقاضی از آزمون تافل حداکثر نمره 120 دریافت خواهد کرد.
مهارت خواندن (Reading)
مهارت شنیداری (Listening)
مهارت گفتاری (Speaking)
مهارت نوشتاری (Writing)
در تمام طول امتحان شما تنها از کامپیوتر استفاده خواهید کرد. در بخش اول، شما متنهای متنوعی را میشنوید و میخوانید و پس از آن باید به سوالات چند گزینهای درباره آن متون پاسخ دهید. در بخش Speaking هم پاسخ شما ضبط و به شبکه آنلاین امتیازدهی ارسال میشود تا در طی 3 تا شش روز پاسخ شما ارزیابی شود. بخش نوشتاری هم توسط همین شبکه آنلاین بررسی میشود.
متداولترین نمرهای که توسط دانشگاههای مختلف از شما درخواست میشود بین 79 تا 91 (B1/B2) است. برخی از دانشگاهها هم حداقل نمرهای برای هر بخش تعریف میکنند. هزینه ثبت نام در تافل در حال حاضر 240 دلار است که با توجه به قیمت دلار این هزینه کم و زیاد میشود. از منظر هزینه این آزمون چندان تفاوتی با آزمونهای دیگر ندارد. مدرک این آزمون 2 سال اعتبار دارد. همچنین معمولا دو هفته به طول میانجامد تا نتیجه آزمون به شما اعلام شود.
آیلتس هم آزمون زبان مخصوص به خود را برگزار میکند و همچون تافل در همه کشورهای انگلیسی زبان و دیگر کشورهایی که رشتههای تحصیلی را به زبان انگلیسی ارائه میکنند معتبر است. همچنین آیلتس یک آزمون دیگر دارد که مناسب برای متقاضیان کار و مهاجرت است تا از این طریق مهارت خود در زبان انگلیسی را نشان دهند. همچون تافل، آیلتس هم 4 بخش مختلف به قرار زیر دارد:
شنیداری (40 دقیقه)
خواندن (60 دقیقه)
نوشتاری (60 دقیقه)
گفتاری (11 تا 14 دقیقه)
بنابراین در مجموع آزمون آیلتس نزدیک به 3 ساعت به طول میانجامد. این آزمون در تقریبا 500 مرکز مختلف در سطح جهان برگزار میشود و بر خلاف آزمون تافل بخش گفتاری آن به صورت چهره به چهره با یک ممتحن صورت میگیرد.
نمره آیلتس بین 1 تا 9 متغیر است. نمرهای که معمولا دانشگاههای مختلف از متقاضیان طلب میکنند بین 5/5 تا 6/5 است. در حال حاضر قیمت آیلتس 1 میلیون 45 هزار تومان و برای دو سال معتبر است. همچنین نتیجه آزمون نیز پس از 13 روز به داوطلب اعلام میشود. نتیجه آزمون را میتوان به صورت آنلاین مشاهده کرد و در همان روز نیز نتیجه آزمون به صورت یک مدرک به آدرس شما پست میشود.
ارزیابی زبان انگلیسی کمبریج (که در گذشته با نام آزمونهای ESOL دانشگاه کمبریج شناخته میشد) یک سازمان غیر انتفاعی است که مدارک زبان انگلیسی را برای سطوح مختلف زبان ارائه میکند. «گواهی اول انگلیسی» (FCE) همسطح با سطح B1-b2 تافل محسوب میشود که متقاضی در صورت قبولی در این آزمون نمرهای بین A تا C دریافت میکند. این گواهی با نمره آیلتس بین 5/5 تا 6/5 قابل مقایسه است. «گواهی پیشرفته انگلیسی» (CAE) هم همسطح با C1-C2 تافل و برابر با نمره آیلتس بین 6/5 تا 8 است که بسیاری از دانشگاههای کشور انگلستان این مدرک را درخواست میکنند. پیشرفتهترین امتحان این آزمون هم «گواهی تسلط بر انگلیسی» (CPE) است که همسطح با C2 در تافل و برابر با نمره بالاتر از 9 در آیلتس است. بر خلاف دیگر آزمونها، این آزمون مشتمل بر 5 بخش است:
خواندن
نوشتاری
کاربرد انگلیسی (کاربرد گرامر و غیره)
شنیداری
گفتاری
گواهیهای کمبریج عمدتا توسط دانشگاههای انگلستان پذیرفته میشود؛ اگرچه برخی از دانشگاههای دیگر در سرتاسر جهان هم آن را میپذیرند. اگرچه به اندازه تافل و آیلتس محبوب نیست. بر خلاف دیگر آزمونها، گواهیهای کمبریج تاریخ انقضا ندارند.
در کنار آزمون های بین المللی زبان انگلیسی نام برده شده در بالا، آزمونهایی که در زیر آورده شدهاند هم معتبر هستند. اگرچه این آزمونها برای اهداف تحصیلی طراحی نشدهاند اما ممکن است برخی از این دانشگاهها آنها را بپذیرند. شرکت در آزمونهای زبان انگلیسی مربوط به کسب و کار همچون BEC ممکن است توسط رشتههای همچون MBA ضروری باشد.
آزمون زبان انگلیسی برای ارتباطات بین المللی (TOEIC)
آزمون زبان انگلیسی کسب و کار (BEC)
اگر میخواهید موفق باشید بهتر است کارهایی که افراد موفق انجام دادهاند را تکرار کنید. برای اینکه مقاله نویسی را شروع کنید باید ابتدا مقالات بسیاری را در حیطه خودتان بخوانید. شما میتوانید یک مقاله را انتخاب و عیناً آن را انجام دهید. این کار در دنیای علم بسیار مرسوم است چرا که هر پژوهشی باید بارها تکرار شود تا بتوان در مورد آن با قطعیت نظر داد. شما میتوانید ابزارها و پرسشنامههای آن پژوهش را دوباره اجرا کرده و مطابق با آن مقاله، خودتان شروع به نوشتن مقاله کنید.
همایشها را میتوان یک کلاس آموزش مقاله نویسی دانست. برخلاف نظر برخی افراد، همایشها به درد نخور نیستند. حداقل فایده آنها این است که بسیاری از دانشجویان مقاله نویسی را از ارسال مقاله برای همایش شروع میکنند. در همین سایت صدها همایش معرفی شده است. یکی را انتخاب کنید و یک مقاله هر چند ضعیف را برای آن ارسال نمایید. حداکثر چیزی که از دست خواهید داد این است که مقاله شما رد خواهد شد. همچنین میتوانید در چند همایش بدون ارائه مقاله شرکت کنید.
از همین حالا شروع کنید، چرا که نوشتن یک مقاله هر چند که ضعیف و بسیار ابتدایی باشد، از ننوشتن آن بهتر است. حتی میتوانید همین امروز یک مقاله بنویسید.
درخواست کمک از دیگر دانشجویان: یک مقاله را با قلم خود بنویسید. از یک دانشجو یا همکلاسی که قبلاً مقاله نوشته است بخواهید مقاله شما را بخواند و اشکالات آن را به صورت کامنت برای شما بنویسد. این کامنتها بهترین و بهترین ابزار برای یادگیری مقاله نویسی هستند و شما با استفاده از این روش یک مقاله نویس عالی خواهید شد.
چارچوب مقاله تهیه کنید: اکثر مقالات ساختار استانداردی دارند. فقط کافی است ساختار یک مقاله را پیدا کنید و مطالب تان را در آن بنویسید.
هنگام شروع جزئیات را کنار بگذارید: یک مقاله علمی جزئیات بسیار زیادی دارد. لازم نیست اولین مقاله شما کاملترین مقاله باشد. اینکه اسامی جداول یا نمودارها چگونه باشد، یک ابزار را چگونه گزارش کنید، در مقدمه به چه پژوهشهایی اشاره کنید و مواردی از این دست برای شروع نگارش یک مقاله لازم نیست. کم کم و با نوشتن هر مقاله قدرت قلم شما بهتر خواهد شد.
توقعتان را پایین بیاورید: قرار نیست همه کارهای یک مقاله را به تنهایی انجام دهید. لازم نیست حتماً تمام نرم افزارهای آماری را بلد باشید تا یک مقاله بنویسید. اگر قرار بود یک نفر به تنهایی مقاله بنویسید پس چرا اکثر مقالات چندین اسم دارند؟ حتی بسیاری از پژوهشگران بسیار مطرح هم نرم افزارهای آماری را بلد نیستند. بنابراین سعی کنید از دوستانتان کمک بخواهید و اولین مقاله را به صورت تیمی بنویسید.
به طور کلی شرکت در کارگاهها یا دورههایی که آموزش مقاله نویسی میدهند خوب است اما به یک شرط. اینکه اول مقاله نویسی را شروع کنید و اصول اصلی آن را یاد بگیرید و سپس برای تکمیل دانش خود در آنها شرکت کنید. متاسفانه تجربه نشان داده است که این کارگاهها تاثیر زیادی در مقاله نویسی ندارند. البته نه به دلیل کیفیت کارگاه، بلکه به دلیل اینکه خیلیها بدون هدف و بدون داشتن تجربه شروع مقاله نویسی در آنها شرکت میکنند.
دانشجویان معمولا در طول تحصیل متون مختلفی را به نگارش در می آورند. با این حال اغلب دانشجویان، با توجه به سبک زندگی مدرن و مشغله های روز افزونشان، جهت نگارش مقاله تخصصی به زبان انگلیسی که اغلب کاری بسیار زمان بر و تخصصی است با مشکل مواجه هستند.
به همین خاطر متاسفانه تعداد زیادی از پروژه های تحقیقاتی و پایان نامه های دانشجویی علیرغم کیفیت بالای آنها به دلیل عدم آشنایی نویسنده با فن نگارش مقاله و ضعف های نگارشی، در ژورنالهای معتبر به چاپ نمی رسند.
یک مقاله علمی کامل و مورد تایید شامل قسمتها و بخشهای زیر است:
عنوان (Tittle)
چکیده (Abstract)
کلمات کلیدی (Keywords)
مقدمه (Introduction)
مواد و روشها (Materials and methods)
نتایج (Results)
بحث (Discussion)
نتیجهگیری (Conclusion)
تقدیر و تشکر (Achnowledgment)
مراجع (References)
ضمیمه (Appendix)
موارد تکمیلی (Supplementary materials)
لازم به ذکر است که ممکن است بخشهای 6 و 7 با هم ادغام شده با عنوان Results and Discussion نوشته شوند. توجه شود که بعضی از بخشهای گفته شده مثل قسمتهای 9، 11 و 12 لزوما در همه مقالات وجود ندارند و وجود آنها به نوع مقاله و ژورنال مورد نظر بستگی دارد.در ادامه به توضیح هر یک از این قسمتها میپردازیم:
عنوان مقاله اولین چیزی است که دیگران را به خواندن مقاله شما جلب میکند. عنوان مقاله باید گویای علمی باشد و به درستی بتواند کاری را که (پشتیبانی) شده، عرضه کند. عنوان هم باید گویای متن باشد و هم دارای جذابیت باشد. از نوشتن عنوانهای طولانی باید خودداری نمود. همچنین از کلمات اختصاری شناخته نشده در عنوان مقاله نباید استفاده کرد. عنوان مقاله میتواند در قالب یک جمله یا عبارت پرسشی نوشته شود که در این حالت توجه دیگران به موضوع بیشتر جلب خواهد شد.
برای نوشتن چکیده باید دقت بالایی صرف کرد زیرا در این قسمت باید چکیده فعالیت پژوهشی ضمن بیان اهمیت موضوع و نتایج به دست آمده، به طور شفاف و دقیق در قالب تعداد محدودی از کلمات (وابسته به نوع مجله مثلا میتواند حداکثر تا 200 کلمه باشد) توضیح داده شود. چکیده بایستی به گونهای نوشته شود که دیگران را به خواندن مقاله شما ترغیب کند. اگر کلمات اختصاری در چکیده بکار رود، باید عبارت کامل آن در داخل پرانتز و پس از عبارت اختصاری نوشته شده و یا کلمه اختصاری در داخل پرانتز و پس از عبارت کامل آن نوشته شود. معمولا زمان افعال چکیده یک مقاله زمان حال است اما میتوان از افعال زمان گذشته نیز استفاده نمود.
به طور کلی دو نوع چکیده وجود دارند:
1- توصیفی (Descriptive): چکیده های توصیفی در زمینه های علوم انسانی و علوم اجتماعی یا روانشناسی مورد استفاده قرار می گیرند. این نوع از چکیده ها حدود 50 تا 100 کلمه هستند. ساختار یک چکیده ی توصیفی عموما به شکل زیر است:
2- چکیده ی راهنمای تمام نما (Informative): چکیده های راهنما عموما در مقالات مهندسی، علوم یا روانشناسی مورد استفاده قرار می گیرند. این چکیده های حدودا 200 کلمه را شامل می شوند. اکثر این چکیده ها از بخش های زیر تشکیل می شوند: 1- تاریخچه 2- هدف مقاله 3- روش مورد استفاده 4- یافته ها/نتایج 5- نتیجه گیری
نوع چکیده ی مورد استفاده به رشته ی موردنظر بستگی دارد.
ابتدا مقاله را چند بار مطالعه نموده و نکات اصلی آن را دریابید. سپس هر بخش را در نظر گرفته و آن را به یک 1 تا 2 جمله خلاصه کنید. سپس جملات جمع آوری شده را دوباره بخوانید تا مطمئن شوید که مباحث اصلی موجود در مقاله را پوشش می دهد.
اطمینان حاصل نمایید که در رابطه با هر یک از نکات کلیدی ساختار چکیده مطلبی آورده اید. چکیده ی نگارش شده را بررسی نمایید و در صورت وجود کلمات غیرضروری آنها را حذف نموده و آن را دوباره به شکلی روان نگارش نمایید.
چه چیز یک چکیده را خوب و تاثیرگذار می کند؟ جهت نگارش چکیده از یک متن قابل مفهوم و خلاصه استفاده می شود و می توان از خود آن چکیده اطلاعاتی دریافت نمود. تمام مولفه های آکادمیک لازم را از متن کامل انعکاس دهد که باید شامل هدف، تمرکز، روش ها، نتایج و استدلال ها باشد. هیچ گونه اطلاعاتی خارج از مقاله در خود نداشته باشد. به زبان روان و سلیس نوشته شده و برای گستره ی وسیعی از خوانندگان از جمله خوانندگان با رشته های علمی تخصصی قابل فهم باشد. به زبان مجهول نوشته می شود تا به جای تمرکز بر اشخاص، بیشتر با تمرکز بر موارد مهم، یافته ها را گزارش دهد. عموما هیچ مرجعی را شامل نمی شود.
کلمات کلیدی بیان کننده موضوع مقاله هستند که جهت شناساندن و معرفی مقاله به جامعه علمی کاربرد دارند و نقش خیلی مهمی دارند زیرا باعث می شود دیگر نویسندگان و پژوهشگران با جستجوی عبارات پژوهشی مورد نظر خود در کلمات کلیدی، میتوانند به مقاله شما دست یابند.
اگر خوانندگان با مطالعه مقدمه مقاله، به نوشته شما علاقمند نشوند، مقاله از دست رفته است. در قسمت مقدمه، میبایست تاریخچه و اهمیت موضوع، مشکلات و نقاط ضعف روشهای پیشین و رویکرد شما برای حل این مشکلات نوشته شود. در آغاز مقدمه بهتر است به صورت کلی صحبت کرده و به تدریج به توضیح توضیحات جزییات و موضوع اصلی پژوهش پرداخته شود. در این بخش، پژوهشها و نتایج بدست آمده در گذشته مرور شده، کمبود و یا نقص آنها تشریح شده و سپس راهکار مورد استفاده توسط نویسندگان که دلیل نوشتن مقاله میباشد، توضیح داده خواهد شد. در آخرین پاراگراف بخش مقدمه، مرسوم است ساختار کلی مقاله و اینکه در بخشهای بعدی آن چه عنواینی مطرح خواهد شد، بیان گردد. زمان افعال استفاده شده در این بخش تلفیقی از گذشته و حال میباشد. بخشهای مختلف مقدمه شامل:
پاراگراف اول: بیان کلی حوزه و حیطه علمی مساله.
پاراگراف دوم و سوم: انتقال آرام از کلیات به جزییات و بیان مشخص (دقیق) با مرور پژوهشهای پیشین و ذکر اهمیت و ضرورت پژوهش.
پاراگراف چهارم: مهمترین پاراگراف و قلب مقدمه که شامل خلاصه نکات مهم از فعالیت (پشتیبانی) شده توسط شما در مقاله میباشد. معمولا این پاراگراف با عبارت “In this paper, …” آغاز میشود.
پاراگراف پنجم: ارتباط، تفاوتها و برتریهای فعالیت شما با دیگر کارهای مشابه (پشتیبانی) شده.
پاراگراف ششم: بیان بخش بندی ادامه مقاله با ذکر کلیات هر بخش. به عنوان مثال: The reminder of this paper is organized as follows: In Section 2 … is explained. … Finally, Section 5 Concludes the paper.
ممکن است مقاله در مورد یک موضوع عملی، تئوری یا شبیه سازی باشد. اگر موضوع مقاله عملی باشد در این قسمت کلیه مواد و دستگاههای استفاده شده، پروتکل (پشتیبانی) آزمایش و چگونگی فراهم آوردن مقدمات آزمایش به طور کامل و دقیق عنوان میشود. اگر مقاله تئوری یا شبیه سازی باشد بایستی روابط ریاضی، فرضیهها، اثبات قضیههای ذکر شده، نرم افزارهای استفاده شده و مقادیر عددی پارامترها به طور کامل در جدول نوشته شود، به طوری که خواننده با دنبال کردن مقاله بتواند به همان نتایج دست یابد.
تنها درصورتی که مطالعه آنقدر پیچیده است که به این شکل میتوان کمی فضا ذخیره نمود، اصول را به صورت جداگانه توصیف نمایید.
مواد شیمیایی تخصصی، موارد مورد استفاده در زمینه ی زیست شناسی و هر یک از مواد یا منابعی را که عموما در آزمایشگاه ها یافت می شوند در متن بیاورید.
از مواردی از قبیل لوله های آزمایش، سر سمیلر، لیوان آزمایشگاه و غیره، یا تجهیزات استاندارد آزمایشگاه از قبیل یک نوع خاص از تجهیزات از قبیل سانتریفیوژها (Centrifuge)، اسپکتروفتومترها (Spectrophotometer)، پیپتورها (Pipettor) و غیره که در اکثر آزمایشگاها یافت می شوند چشم پوشی نمایید.
اگر استفاده از یک نوع خاص از تجهیزات، یک نوع انزیم، یا کشت میکروب در آزمایشگاه از یک تهیه کننده ی به خصوص در جهت موفقیت آزمایش ضروری است، پس این وسیله یا آنزیم یا … و منبع باید انتخاب شوند، در غیراینصورت خیر.
موارد مورد استفاده ممکن است در یک پاراگراف جداگانه مورد استفاده قرار گیرند یا اینکه ممکن است همگام با روش های شما شناسایی گردند.
در علم زیست شناسی، ما غالبا با محلول ها سروکار داریم. آنها را با نام خطاب کرده و همگی را شامل غلظت های (Concentration) واکنشگرها و PH محلول های آبی و حلال در محلولهای غیرآبی، به طور کامل توصیف می کنیم.
روش را شرح دهید (نه جزئیات هر روش که همگی از روش یکسان استفاده نمودند).
روش را به طور کامل شرح دهید، شامل ویژگی هایی از قبیل درجه حرارت، دوره ی نهفتگی(Incubation Times) و غیره.
تعمیم گزارش دهید که روشها چگونه در حالت کلی اجرا شدند، نه اینکه چگونه به شکل به خصوصی در یک روز خاص اجرا گردیدند. همواره به این فکر کنید که چه چیزی به یک محقق دیگر در موسسه ی دیگر که در حال کار روی پروژه خود است، مرتبط می باشد.
اگر از روش هایی استفاده نمایید که به خوبی مستند شده اند، روش را با نام خطاب نموده و بس. برای مثال، آزمایش Bradford بسیار شناخته شده است. نیازی نیست روش را به طور کامل گزارش کنید، تنها بدین موضوع اشاره کنید که از آزمایش Bradford جهت تخمین غلظت پروتئین و شناسایی استاندارد مورد استفادهی شما استفاده نمودید. همین موضوع برای روش SDS-PAGE و بسیاری روشهای معروف دیگر در زیست شناسی و زیست-شیمی (Biochemistry) هم صادق است.
استفاده از زمان معلوم در هنگام مستندسازی روش ها بدون استفاده از اول شخص بسیار مشکل یا غیرممکن است، که توجه خواننده را بیشتر به محقق جلب می کند تا به کار. از این رو، هنگام نگارش روش ها بیشتر نویسندگان از زمان مجهول سوم شخص استفاده می نمایند.
در این بخش و هر بخش دیگر مقاله از نثر عادی استفاده نمایید. از لیست های غیررسمی دوری نموده و از جملات کامل استفاده نمایید.
از موارد زیر اجتناب کنید:
موارد بیان شده و روش ها مجموعه ای از دستورالعمل ها نیستند.
تمام اطلاعات و پیشینه ی توصیفی را حذف کنید – این موضوعات را برای بخش گفتگو نگه دارید.
اطلاعاتی را که به شخص سوم غیرمرتبط است حذف کنید، برای مثال اینکه از چه ظرف یخی استفاده نمودید، یا اینکه چه شخصی به اطلاعات دسترسی پیدا کرده است.
نتایج عملی با عنوان Experimental Results و نتایج شبیه سازی با عنوان Simulation Results بیان میشوند. در این قسمت باید دستاوردها، یافتهها و مقادیر عددی نتایج آزمایش، اهمیت و با ارزش بودن آنها کاملاً دقیق و به صراحت توضیح داده شود و ویژگیهای آماری نیز ذکر گردد. زمان افعال این بخش از مقاله گذشته است.
هدف از بخش نتایج ارائه و نمایش یافته هایتان است. این بخش را یک گزارش عینی از نتایج قرار دهید، و تمام تفسیرها را برای این بخش نگه دارید.
باید به شکلی واضح مواردی را که عموما در یک مقاله ی تحقیقاتی قرار میگیرند از داده های خام یا سایر ضمایمی که منتشر نخواهند شد متمایز نماییم. در اصل، چنین مواردی نباید هرگز ارائه شوند مگر اینکه از سوی مربی درخواست شوند.
یافته های خود را در متن خلاصه نموده و در صورت امکان به شکل جدول و شکل نمایش دهید.
در متن، تمام نتایج را توصیف نمایید و خواننده را بیشتر به سمت مشاهداتی که مرتبط تر هستند هدایت کنید.
متنی تهیه نمایید، مثلا با شرح سوالی که با یک مشاهده ی خاص مورد بررسی قرار گرفت.
نتایج آزمایشات کنترل را شرح داده، و مشاهداتی را مشمول گردانید که به صورت جدولی یا شکلی ارائه نشده.
داده ها را تجزیه و تحلیل کنید، سپس داده های تحلیل شده را به شکل یک نمودار، جدول یا به شکل متن ارائه نمایید.
از موارد زیر اجتناب نمایید
نتایج را بررسی یا تفسیر ننمایید، اطلاعات پیشینه را گزارش ندهید و سعی نکنید همه چیز را توضیح دهید.
هیچگاه داده های خام یا محاسبات متوسط را در یک مقاله ی تحقیقاتی نگنجانید.
هیچگاه یک داده را بیش از یک بار ارائه ندهید.
متن باید اشکال و جداول را تکمیل نماید نه اینکه همان اطلاعات را انتقال دهد.
لطفا اشکال را با جداول اشتباه نگیرید، بین این دو تفاوت وجود دارد.
مثل همیشه، در هنگام ارجاع به نتایج از زمان گذشته استفاده نمایید و همه چیز را به شکلی منطقی قرار دهید.
در متن، به هر شکل با عنوان "شکل1"، "شکل 2"، و غیره ارجاع دهید. جداول را هم شماره گذاری نمایید (جهت دریافت جزئیات بیشتر مراجع را مطالعه نمایید).
در پایان گزارش جداول و اشکال را با نامگذاری مناسب در بخش نتایج ارائه دهید (به شکل واضح آن ها را از هر مورد دیگر از قبیل داده های خام، منحنی های استاندارد و غیره متمایز نمایید).
اگر ترجیح می دهید، می توانید اشکال و جداول را به شکل مناسب در متن بخش نتایج قرار دهید.
اشکال و جداول را یا در متن نتایج قرار دهید، یا آنها را در پشت گزارش ارائه دهید، یکی از این دو مورد را اجرا نمایید.
اگر اشکال و نتایج را در پایان گزارش قرار می دهید، مطمئن شوید که به وضوح از موارد ضمیمه از قبیل داده های خام متمایز شده اند.
صرف نظر از جایگاه قرارگیری، هر شکل باید به ترتیب نام گذاری گردد و با یک زیرنویس تکمیل گردد (زیرنویس شکل را در زیر آن قرار دهید)
صرفنظر از جایگاه قرارگیری، هر جدول باید دارای یک عنوان بوده، به ترتیب نامگذاری شده و دارای یک سرفصل باشد (عنوان و شرح در بالای جدول قرار میگیرد.)
هر شکل و جدول باید به قدری کامل باشد که جدای از متن خود پیام را منتقل کند.
این بخش از مقاله به تفسیر و تعبیر نتایج و دستاوردهای پژوهش اختصاص دارد و لذا به دانش وسیعی نیاز دارد. در این قسمت باید پژوهشهای قبلی و مرتبط با موضوع مقاله که در بخش مقدمه عنوان شدهاند، بیان شوند و مقایسهای از روشها / نتایج ذکر شده در آن مقالات با روشها / نتایج این پژوهش (پشتیبانی) گیرد. همچنین لازم است مزایا و معایب پژوهش فعلی و همخوانی یا عدم همخوانی دستاوردهای حاصل با یافتههای پیشین با دقت توضیح داده شود. زمان افعال بکار رفته گذشته است.
این قسمت مرور بسیار مختصر از کل مقاله میباشد. در واقع این بخش مشابه چکیده مقاله است اما به شکل کلیتر، زیرا conclusion محدودیت در تعداد کلمات ندارد. در این بخش اهمیت موضوع، نتایج کلی پژوهش (پشتیبانی) گرفته و نیز پژوهشهایی که در آینده میتواند راجع به این موضوع (پشتیبانی) شود بیان و توضیح داده میشود (Future works). زمان افعال نیز تلفیقی از زمان گذشته و آینده است.
این بخش لزوماً در همه مقالات وجود ندارد. معمولا در این بخش از افرادی که به نحوی در (پشتیبانی) پژوهش به نویسندگان کمک کردهاند (اما میزان مشارکت آنها به گونهای نبوده که به عنوان نویسنده مقاله ذکر شوند) تشکر و قدردانی میشود. همچنین میتوان از موسساتی که حمایت مالی و یا تجهیزاتی داشتهاند و یا از داوران مقاله که با ارائه نکات ارزشمند خود به ارتقای کیفی مقاله کمک کردهاند، تشکر نمود.
در این بخش مشخصات تمامی منابع و مقالاتی که در متن مقاله به آنها ارجاع شده است، باید به طور کامل و دقیق نوشته شوند. به طور کلی شیوه و آیین نگارش ارجاع به مقالات دیگران، وابسته به مجلهای است که پیشنویس مقاله برای آن ارسال خواهد شد. برای یافتن نحوه ارجاعدهی درست، مطابق با آیین نگارش آن مجله، میتوان از قسمت «راهنمایی برای نویسندگان» ( Guide for authors, Authors Guidelines, Instruction for Authors) از سایت مجله کمک گرفت. راه سادهتر این است که از شمارههای اخیر چاپ شده توسط مجله، چند مقاله دانلود شده و سپس از آیین نگارش ارجاعدهی در آن مقالات استفاده نمود. گاهی اوقات مراجع به ترتیب حروف الفبا و بر اساس نام خانوادگی نویسنده اول مرتب میشوند. در این حالت معمولا نام نویسندگان در متن مقاله و در پایان جمله / عبارتی که مربوط به آن مرجع میباشد، نوشته میشود. اگر مقاله یک، دو یا بیش از دو نویسنده داشته باشد، در متن مقاله به صورت زیر ارجاع داده میشود:
یک نویسنده: (Amiri, 2010)
دو نویسنده: (Amiri and Bahrami, 2011) یا (Amiri & Bahrami, 2011)
بیش از دو نویسنده: (Amiri et al., 2012)
برای بیش از یک مرجع، معمولا بین مراجع نقطه ویرگول گذاشته میشود. مانند مثال زیر:
(Amiri et al., 2012; Amiri and Bahrami, 2011; Amiri, 2010)
برای برخی از مجلات، مراجع بر اساس ترتیب ظاهر شدن در متن مقاله عددگذاری شده و مرتب میشوند. در این حالت، پس از پایان هر جمله/ عبارت شماره مرجع داده میشود. به عنوان مثال اولین مرجع استفاده شده [1] و دهمین مرجع استفاده شده [10] خواهد بود. اگر برای آن جمله/ عبارت دو مرجع استفاده شده باشد. در پایان جمله و در داخل کروشه، در بین شماره مراجع ویرگول گذاشته میشود به عنوان مثال مراجع یک و پنج: [1,5]. اگر بیش از دو مرجع استفاده شود در بین آنها خط فاصله گذاشته میشود. به عنوان مثال [1-3;5,8]. در این مثال از مراجع یک تا سه و مراجع پنجم و هشتم استفاده شده است. دقت شود که پس از پایان مقاله و در قسمت مراجع، تمامی مراجع نیز شماره بندی و مرتب میشوند.
گاهی اوقات برخی از مجلات از تلفیق دو حالت قبل استفاده میکنند. در پایان مقاله و قسمت مراجع، فهرست مراجع به ترتیب حروف الفبا و بر اساس نام خانوادگی نویسنده اول مقاله مرتب شده و سپس شماره گذاری میشوند. در این حالت در متن مقاله بجای ذکر نام نویسنده/ نویسندگان، تنها شماره مرجع ذکر میشود. به این ترتیب ممکن است در اولین پاراگراف مقدمه مقاله، مرجع شماره پنجم [5] دیده شود چرا که نام خانوادگی نویسنده اول مرجع آن پاراگراف مثلا با حرف H شروع شده و لذا پس از مرتب سازی بر اساس حروف الفبا، به عنوان مرجع شماره پنجم قرار گرفته است.
همانطور که ملاحظه میشود آیینهای نگارشی متفاوتی برای ارجاع به مقالات دیگران وجود دارد. بهترین روش دانلود چند مقاله از شماره اخیر آن مجله و بررسی این موضوع میباشد. لازم به ذکر است که آیین نوشتن نام نویسندگان، عنوان مقاله، سال چاپ، شماره صفحات و … مقالات در قسمت مراجع مقاله نیز قوانین خاص خود را دارد که باید به دقت رعایت شود. به عنوان مثال سال چاپ مقاله گاهی اوقات در پایان مرجع نوشته میشود و گاهی اوقات پس از نام نویسندگان و قبل از عنوان مقاله و در داخل پرانتز نوشته میشود. همچنین بایستی توجه کرد که نحوه ارجاع به کتاب، مقاله کنفرانسی، مقالات ژورنال نیز با هم متفاوت است. برای روشن شدن مطلب به مثالهای زیر توجه کنید:
–Amiri M., Bahrami F., Janahmadi M. Functional contributions of astrocytes in synchronization of a neuronal network model, Journal of Theoretical Biology. 292, 60-70, 2012.
– Chartier, S., Boukadoum, M., Amiri, M., (2009). BAM learning of nonlinearly separable tasks by using an asymmetrical output function and reinforcement learning. IEEE Trans Neural Netw, 20: 1281-1292.
در این قسمت مطالبی که مرتبط با متن مقاله بوده اما ذکر آنها در متن اصلی در اولویت دوم قرار دارد (و لذا ممکن است موجب خستگی خواننده و یا سردرگمی او شود) در ضمیمه گنجانده میشود. به عنوان مثال اثبات (طولانی) قضایای ریاضی مطرح شده در متن مقاله و یا الگوریتم بدست آوردن پارامتری در قسمت ضمیمه قرار داده میشوند.
این بخش نیز لزوما در همه مقالات وجود ندارد. در برخی از مقالات، کد و برنامه نوشته شده برای (پشتیبانی) شبیه سازیها، عکس و یا فیلمهایی که از پدیدههای در رابطه با موضوع مقاله تهیه شده است، تحت عنوان supplementary materials در سایت مجله گذشته میشود به طوری که دیگران بتوانند دانلود کنند و با استفاده از آنها درک بهتری از نتایج و چگونگی (پشتیبانی) پژوهش بدست آورند.
کتابت پایان نامه در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری از مهمترین وظایف دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی است که انتخاب عنوان مناسب، نگارش پروپوزال، پایان نامه ارشد و رساله دکتری به صورت استاندارد و دفاع قوی و علمی از پایان نامه جزء مهمترین اصول موفقیت در مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند. به طور کلی انجام پایان نامه کاری زمان بر است که دانش و تجربه زیادی نیازمند است.
اولین گام برای شروع انجام یک تحقیق و پایان نامه انتخاب موضوع است. برای انتخاب موضوع ویژگی هایی را بر می شمارند که مهمترین آنها تازگی و بدیع بودن موضوع است همین امر باعث شده است تا دانشجویان در انتخاب موضوع دچار مشکل شوند و نبود بانک اطلاعاتی جامع در این زمینه نیز مشکل را دو چندان نموده است.
زیرا به دلیل مشکلات جدی که در این پایگاه ها وجود دارد دانشجویان باز در انتخاب موضوع دچار مشکل می شوند. در این بین نقش خبرگان و فارغ التحصیلان رشته های مرتبط آشنا با موضوعات مختلف در راهنمایی و مشاوره انتخاب موضوع بسیار حیاتی است. اصولا هنگام نگارش پایان نامه دکترای خود می توانید دو رویکرد مختلف را اتخاذ کنید. شما می توانید توصیفی یا انتقادی باشید. هر دو رویکرد ممکن است تحلیلی باشد، و در غیر اینصورت شکل و نقش بسیار متفاوتی خواهند داشت.
پایان نامه باید هم توصیفی و هم انتقادی باشد و کلید موفقیت در نگارش پایان نامه دکتری پی بردن به تعادل درست بین آنها است. متاسفانه مرز دقیق و مشخصی در این زمینه وجود ندارد و ایجاد تعادل مناسب به میزان زیادی به سوالات تحقیق و رشته تحصیلی شما بستگی دارد. به علت عدم وجود یک فرمول کلی و یک راه حل جامع، قضاوت نهایی بر عهده شماست اما به خاطر داشته باشید که انتخاب روش مناسب اهمیت بسیاری دارد زیرا تاثیری مستقیم بر ارزیابی پایان نامه دکتری شما خواهد داشت .
با اینکه پاسخ آسان نیست، آگاهی از معنای انتقادی بودن و شناخت نقش هایی که این دو مولفه ایفا می کنند، شما را در یافتن تعادل و توازن مورد نیاز یاری می رساند. هدف اصلی عناصر توصیفی پایان نامه، ارائه مطالب مبتنی بر واقعیت است که برای بخش انتقادی ضروری است.
به عبارت دیگر نقش آن، توصیف نحوه مشاهده و درک جهان است. بنابراین، شامل اطلاعات مبتنی بر واقعیت و نیز توصیف ادعاها یا نظرات مفسران دیگر است. به عبارت دیگر، بخش های توصیفی پایان نامه شما محتوای لازم برای تحلیل های انتقادی را فراهم می آورد. یک قاعده سرانگشتی خوب بر این اصل استوار است که میزان مطالب توصیفی باید به اندازه ای باشد که مباحث انتقادی پایان نامه برای مخاطب قابل درک شود.
بخش انتقادی پایان نامه شامل مطالب و مباحثی است که در پایان نامه ارائه می شود تا خواننده پاسخ به سوالات تحقیق را بپذیرد. ذهنیت همیشگی از انتقاد شامل منفی بافی یا گشتن به دنبال ایراد و اشکال است اما این بخش پایان نامه باید شامل ارزیابی های دقیقی باشد که نقاط قوت و ضعف موضوع مورد بررسی را پوشش دهد.
شما باید در زمان تحلیل کار مفسران دیگر و طرح ریزی استدلال خود با رویکرد انتقادی عمل کنید. شیوه ساده درک معنی انتقادی بودن این است : عناصر توصیفی چیستی، محل، زمان و چگونگی را توضیح می دهد ؛ عناصر انتقادی چرایی را شرح می دهد.
انجام پایان نامه در مقطع ارشد و دکتری به منظور این است که دانشجو با انجام پژوهش علمی آشنا شود بدین منظور لازم است علاوه بر اشراف کلی برنحوه نگارش متن پایان نامه باید نکاتی در مورد نوع انجام پایان نامه و چهار چوب بندی پایان نامه فرا گرفت که این مورد رو می توانید با مشاوره پایان نامه توسط کارشناسان فرا بگیرید.
در بحث محتوی انجام پایان نامه باید پایان نامه از منطق ارائه خاصی پیروی کند و بین فصول پایان نامه پیوستگی وجود داشته باشد. از مطالب تکراری اجتناب شود و از نظر دیکته و دستور از زبان بی نقص باشد. با مشاوره پایان نامه مشخص می شود که اولین بحث انجام پایان نامه انتخاب عنوان مناسب برای پایان نامه است. عنوان پایان نامه رسا و تا حد امکان مختصر باشد. از کلمات ابهام زا و گنگ در عنوان پایان نامه استفاده نشود. عنوانی که برای پایان نامه در گروه آموزشی تصویب می شود با عنوانی که روی پایان نامه درج می شود یکی باشد. پایان نامه نمی تواند بیش از یک عنوان داشته باشد.
بعد از انتخاب عنوان پایان نامه نوبت با انجام خلاصه یا چکیده پایان نامه میرسد. یک چکیده خوب می تواند خواننده رو به ادامه خواندن پایان نامه ترغیب کند. چکیده باید از ساختار مشخصی پیروی کند پس حتما باید این نکته را در نظر بگیرید که چکیده باید خلاصه ی جامعی از رویکرد پایان نام باشد که شامل عنوان، هدف، روش تحقیق، نتیجه گیری و کلمات کلیدی باشد باید به این نکته نیز دقت کرد که چکیده نباید از یک صفحه تجاوز کند. در چکیده نباید از کلمات مبهم و دوپهلو استفاده کرد. چکیده خود باید مستقل از پایان نامه باشد و معنی مستقل داشته باشد.
فصل اول : کلیات تحقیق
فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
فصل سوم: روش اجرای تحقیق
فصل چهارم : یافته های تحقیق
فصل پنجم: نتیجه گیری تحقیق
بر خلاف تصوراتی که افراد از تحصیل در خارج از کشور دارند باید بدانید که حتی با بودجههای بسیار کم هم میتوان در خارج از کشور به تحصیل پرداخت. مواردی که برای افراد مایل به تحصیل در خارج از کشور لازم است را در ادامه به طور کامل توضیح خواهیم داد. خیلی از افرادی که قصد ادامه تحصیل دارند، دوست دارند برای پیشرفت در زمینه ی علمی دلخواهشان در زمینه ی بین المللی نیز گام بردارند و این مهم تنها با تحصیل نزد استادان مجرب در دانشگاه های مطرح دنیا به دست خواهد آمد. افرادی که سعی دارند برای تحصیل به خارج از کشور مهاجرت کنند اکثرا از کارهایی که باید برای پذیرش انجام دهند اطلاعی ندارند. این افراد می توانند با کمک گرفتن از مشاورانی که در این زمینه تخصص دارند اقدام به جمع آوری رزومه و ارسال درخواست به دانشگاه های مطرح در سراسر دنیا کنند و در صورت وجود و امکان استفاده از بورسیه تحصیلی از آن ها استفاده کنند. در صورتی که فردی موفق به کسب بورسیه تحصیلی بشود می تواند بدون هزینه ی شخصی در کشور مورد نظر به تحصیل و زندگی بپردازد. مشاوران در این زمینه می توانند با توجه به رشته ی فرد به او بگویند که در کدام کشور و کدام دانشگاه سطح علمی بهتری برای آن رشته وجود دارد.
در ادامه با چند مورد از شرایطی آشنا می شوید که افراد مایل به ادامه تحصیل در خارج از کشور باید آن را داشته باشند. سپس معرفی چند کشور به صورت خلاصه مطرح خواهد شد و برای مطالعه سایر کشورها بصورت کامل تر پیشنهاد ما به شما مطالعه مقالات مربوط به هر یک از کشور ها می باشد.
متوسطه نظری یا فنی حرفهای جهت ادامه تحصیل در مقطع کالج
پیش دانشگاهی جهت ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی
کارشناسی جهت ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترای پیوسته
دکترا جهت ادامه تحصیل در مقطع فوق دکترا و فرصتهای مطالعاتی
داشتن توانایی مالی جهت پرداخت هزینههای تحصیلی و زندگی در طی دوران تحصیلی
آمادگی جهت پرداخت:
هزینه بررسی مدارک و صدور پذیرش تحصیلی توسط دانشگاه
هزینه صدور روادید تحصیلی به سفارت کشور مورد نظر
آمادگی جهت رزرو:
هتل یا خوابگاه دانشجوئی در کشور مورد نظر (در بعضی موارد)
بلیط رفت و برگشت به کشور مورد نظر
رزومه شخصی شامل سوابق تحصیلی ، علمی ، تحقیقاتی ، ورزشی ، شغلی
ترجمه گواهی آخرین مدارک تحصیلی و ریز نمرات بر حسب مورد با تائید وزارت دادگستری و امور خارجه و در صورت لزوم سفارت کشور مورد نظر
پاسپورت معتبر با حداقل 6 ماه اعتبار + کپی صفحات 9-2
مدرک رسمی مربوط به آموزش به زبان انگلیسی (مانند IELTS و TOEFL) یا تحصیل در دانشگاه به زبان انگلیسی
ترجمه شناسنامه بر حسب مورد
در رابطه با دانشجویان متقاضی اخذ پذیرش تحصیلی برای مقطع کارشناسی ارشد علاوه بر مدارک فوق مدارک ذیل نیاز است :
توصیهنامه از سه استاد محل تحصیل دانشجو
ترجمۀ تز
تحقیقات
مقالات به چاپ رسیده در مجلات داخلی یا خارجی
سوابق شغلی
در رابطه با دانشجویان متقاضی اخذ پذیرش تحصیلی برای مقاطع بالاتر کارشناسی ارشد علاوه بر مدارک فوق مدارک ذیل نیز لازم است:
ترجمه سرفصلهای تحقیقات
ارائۀ پروپوزال تحقیقاتی جهت تحقیقات در دوره دکترا
سوابق شغلی و تدریس در دانشگاه یا هیئت علمی
12 قطعه عکس 4×3 رنگی پاسپورتی
ترجمه سند ملکی والدین یا اسپانسر
گواهی موجودی حساب بانکی والدین یا اسپانسر، حداقل معادل هزینههای سال اول
گواهی اشتغال به کار والدین یا اسپانسر
آزمایشات سلامت جسمانی
گواهی وضعیت سلامت جسمانی و روانی توسط پزشک
بر حسب مورد، قبولی در مصاحبه سفارت کشور مورد نظر از جمله شرایط صدور روادید تحصیلی میباشد.
پایان خدمت یا معافیت سربازی برای مشمولان در گروههای مختلف سنی در مقاطع گوناگون از جمله معافیت تحصیلی (فقط در مقاطع بالاتر از لیسانس)، جهت خروج از کشور ضروری است.
نروژ یکی از 10 کشور ارزان برای تحصیل در خارج از کشور است که به دلیل دانشگاههای دولتی آن، برای دانشجوهای داخلی و بینالمللی، به جز چند رشته تخصصی، رایگان است. کشورهای اروپای شمالی به علت سطح بالای زندگی و طبیعت خیرهکننده، شناخته شده هستند و تحصیل در نروژ از این قاعده مستثنی نیست. دلیل دیگر برای تحصیل در نروژ، ارائه دروس به زبان انگلیسی در تمام سطوح و همچنین آشنایی شمار زیادی از مردم آن به زبان انگلیسی است. هرچند همانند سایر کشورهای اروپای شمالی، هزینه زندگی در این کشور بالا است و این مقدار سالانه حدود 14 هزار دلار است.
یکی دیگر از کشورهای مقرون به صرفه تایوان است. برای مثال در دانشگاه National Taiwan University شهریهها در دوره کارشناسی برای رشتههای علوم انسانی حدودا 3 هزار دلار در سال است. در این کشور بیش از 120 رشته به زبان انگلیسی در بیش از 40 دانشگاه ارائه میشود و همچنین محل مناسبی برای یادگیری زبان ماندارین است. همچنین در تایوان سطح زندگی بالا و هزینههای زندگی نسبتا پایین است. هزینه اقامت در این کشور سالانه حدود 2 هزار دلار است.
علت آن وجود دانشگاههای معتبر، هزینههای نسبتا پایین و سطح بالای زندگی در آلمان، میتوان این کشور را جز محبوبیترین ها دانست. دانشجویان دوره کارشناسی ارشد که مدرک کارشناسی خود را در آلمان دریافت نکردهاند، باید برای هر ترم مبلغ بیش از 10 هزار یورو پرداخت کنند. این در حالی است که امکان دریافت بورسیه هم وجود دارد. برای پوشش هزینههای زندگی باید حداقل حدود 10 هزار دلار صرف کنید. اما این مبلغ بیشتر به نوع زندگی و فرهنگ خرج کردن شما بستگی دارد. همچنین برخی از رشتهها در این کشور به زبان انگلیسی تدریس میشوند.
شهریه دانشگاهها برای تحصیل در فرانسه و دانشجویان داخلی و بینالمللی یکسان است. در سال 2015 شهریه دانشگاهها برای مقطع کارشناسی 200 دلار، برای مقطع کارشناسی ارشد 280 دلار و برای مقطع دکتری 425 دلار مقرر شد. اما در دانشگاههای grandes écoles و grands établissements شهریهها بسیار زیاد هستند.
هزینه زندگی در پاریس بالاتر از شهرهای دیگر فرانسه است؛ اما شاید فکر کنید که این شهر ارزش این همه هزینه را دارد، چرا که پاریس چهار بار متوالی به عنوان بهترین شهر دانشجویی در جهان شناخته شده است. اگر هنوز به زبان فرانسه تسلط کامل ندارید، میتوانید در رشتههایی که به زبان انگلیسی تدریس میشوند تحصیل کنید.
مکزیک با داشتن فرهنگ جالب توجه، یکی از پربازدیدترین کشورها و یکی از 10 کشور ارزان برای تحصیل در خارج از کشور است که مورد استقبال دانشجویان بینالمللی قرار گرفته و شهریه دانشگاهها در این کشور متغیر است. در دانشگاههای خصوصی، شهریهها بیشتر و در پایتخت به طور میانگین حدود 5500 دلار بر آورد شده است.
هزینههای زندگی در مکزیک کم و در حدود 6 هزار دلار در سال است. با اینکه زبان اصلی این کشور اسپانیایی است، دانشگاههای مکزیک برای جذب دانشجویان بینالمللی رشتههای بیشتری را به زبان انگلیسی ارائه میدهند.
تحصیل در هند برای دانشجویانی که به دنبال هزینه کمتر و تنوع فرهنگی هستند، گزینه بسیار مناسبی است. اگرچه زبان هندی زبان اصلی این کشور محسوب میشود، اما در دانشگاههای آن، به خصوص در مقطع کارشناسی ارشد، به زبان انگلیسی تدریس می شود. هزینه زندگی در این کشور بسیار پایین است.
برای مثال هزینه استفاده از وسائل نقلیهی عمومی حدود 25 سنت است. شهریه دانشگاهها، به دانشگاه و دوره تحصیلی شما بستگی دارد که حداکثر 7300 دلار در سال بر آورد شده است. شما با داشتن بودجهای حدود 5000 دلار در سال، میتوانید زندگی راحتی در این کشور داشته باشید.
دومین کشور بزرگ در آمریکای جنوبی آرژانتین است. این کشور با طبیعت خیره کننده محل بسیار مناسبی برای دانشجویانی است که به ماجراجویی و اکتشاف علاقهمند هستند. آرژانتین همچنین یکی از امنترین کشورها در منطقه به شمار میرود. شما میتوانید در دانشگاهای دولتی این کشور یه طور رایگان تحصیل کنید، ولی در دانشگاههای خصوصی شهریهها 5 هزار دلار و یا بیشتر است. هزینه زندگی تقریبا 5000 دلار و هزینه کرایه خانه 350 دلار برای هر ماه برآورد شده است.
کیفیت بالای تحصیل و فرهنگ و تاریخ بی نظیر آن از مهمترین ویژگی های لهستان است. اگر به زبان لهستانی تسلط داشته باشید و امتحانات ورودی را قبول شوید، میتوانید در رشته خود رایگان تحصیل کنید. هرچند برخی از رشتههای ارائه شده به زبان انگلیسی، سالانه هزینهای در حدود 3000 دلار را در بر دارند. هزینه زندگی در این کشور کم است و حداکثر بودجهای که لازم خواهید داشت، سالانه حدود 8500 دلار خواهد بود. براساس رتبهبندی موسسه QS، ورشو پایتخت این کشور، به عنوان دومین شهر ارزان در دنیا معرفی شده است.
بر اساس رتبه بندی QS، کوالالامپور که پایتخت مالزی است به عنوان ارزانترین شهر جهان انتخاب شده است. برای داشتن یک زندگی راحت دانشجویی، بودجهای در حدود 2000 تا 4000 دلار کافی است. در خصوص شهریه، به طور میانگین مبلغ 4000 دلار پرداخت خواهید کرد، ولی برخی رشتهها ارزانتر هم هستند. همچنین در مالزی تعدادی از شعب دانشگاههای بینالمللی مانند دانشگاه ناتینگهام (Nottingham university) انگلیس و دانشگاه موناش (Monash university) استرالیا وجود دارد که این فرصت را به دانشجویان میدهند تا از این دانشگاهها با هزینه کمتر مدرک کسب کنند.
آفریقای جنوبی به خاطر داشتن طبیعت زیبا، تنوع فرهنگی و تاریخ متلاطم آن شناخته شده است. این کشور یک گزینه عالی برای دانشجویان علاقهمند به ماجراجویی است. همچنین با هزینههای پایین زندگی و شهریه کم دانشگاهها یک کشور ارزان محسوب میشود. شهریهها در این کشور متغیر هستند؛ اما به عنوان مثال شهریه دانشگاه Cape town برای مقطع کارشناسی ارشد، حدود 2730 دلار است. در حالی که برای مقطع کارشناسی رشته علوم اجتماعی، تقریبا 3390 دلار است. برای پوشش هزینههای زندگی در این کشور سالانه حدود 7000 دلار نیاز خواهید داشت.
فنلاند یکی از کشورهایی است که در آن از امکانات متعددی که در اختیار شما قرار خواهد گرفت میتوانید لذت فراوانی ببرید. امکاناتی از جمله کیفیت تحصیلی بسیار مناسب، تنوع در انتخاب رشته تحصیلی، بورسیههای مختلف تحصیلی و از همه مهمتر این مسئله است که با تحصیل در فنلاند توجه ویژهای به نحوه زندگی شما خواهد شد. در واقع برای هزینههای مختلف شما از جمله مسکن، پوشاک، خوراک، بیمه و… کمک هزینههای مختلفی در نظر گرفته شده است.
به دلیل استقبال کم داوطلبان از کنکور وزارت بهداشت اطلاعات کمتری از این آزمون و شرایط و منابع آن وجود دارد. پس برای موفقیت در کنکور وزارت بهداشت چه در مقطع کارشناسی ارشد چه مقطع دکتری داشتن اطلاعات لازم در مورد برنامه ریزی کنکور وزارت بهداشت، منابع کنکور وزارت بهداشت، نحوه مطالعه دروس اختصاصی کنکور وزارت بهداشت، مشاوره کنکور کارشناسی ارشد و مشاوره کنکور دکتری وزارت بهداشت و انتخاب رشته کنکور وزارت بهداشت نیاز خواهید داشت.